عوارض جراحی بینی گوشتی | مهمترین خطرات جراحی بینی گوشتی

آخرین بروزرسانی: 7 شهریور 1403
خانم جوان سیاه پوستی که دچار عوارض جراحی بینی گوشتی شده است.

هر عمل جراحی، با توجه به میزان تخریب بافتی که در حین جراحی انجام می‌گیرد، می‌تواند عوارضی را در پی داشته باشد. البته فاکتورهایی مانند میزان مهارت پزشک جراح و همچنین، رعایت مراقبت‌های بعد از جراحی نیز بر شدت عوارض حاصل از جراحی، تاثیرگذار هستند! از مهم‌ترین عوارض جراحی بینی گوشتی، می‌توان به احتمال خونریزی، عفونت، ایجاد اسکار، عدم تقارن بینی و مشکلات تنفسی اشاره کرد. در اکثر موارد، اگر بهترین پزشک جراح را برای خود برگزینید و مراقبت‌های بعد از رینوپلاستی بینی گوشتی را رعایت کنید، می‌توانید تا حد زیادی از بروز اینگونه عوارض پیشگیری به عمل آورید. در ادامه، توضیحات بیشتری درباره مشکلات احتمالی بعد از جراحی بینی گوشتی ارائه خواهیم داد.

انواع عوارض بعد از عمل بینی گوشتی کدامند؟

ساختار بینی گوشتی به گونه‌ای است، که پزشک جراح برای شکل دادن و تغییر اندازه آن، احتمالا به تکنیک‌های متنوع مانند پیوند غضروف و استخوان روی می‌آورد. بر همین مبنا نیز چالش‌های حین جراحی بینی گوشتی، نسبت به بینی استخوانی بیشتر است و همین مساله، منجر به بروز عوارض شدیدتر خواهد شد! برخی از رایج‌ترین عوارض جراحی بینی گوشتی را در ادامه توضیح می‌دهیم.Complications in Rhinoplasty Virginia (virginiafacialplasticsurgery.com)

خونریزی بینی گوشتی

وجود برخی ترشحات خونی در بینی گوشتی بعد از جراحی زیبایی، اجتناب ناپذیر است. این ترشحات اغلب باید چند روز بعد از جراحی برطرف شوند؛ اما گاهی فشار خون بالا و کنترل نشده، باعث خونریزی در حین عمل یا بعد از آن می‌شود. جمع شدن خون در زیر پوست نیز بهبودی را به تاخیر می‌اندازد. در صورت بروز خونریزی بی‌وقفه، حتما باید به پزشک جراح مراجعه کنید.

عفونت بافت بینی گوشتی

عفونت بعد از جراحی زیبایی بینی گوشتی، در موارد نادر رخ می‌دهد؛ تخریب بافتی شدید حین جراحی و یا عدم مراقبت از زخم بینی، می‌تواند عامل بروز عفونت باشد. مصرف آنتی بیوتیک‌هایی که پزشک جراح برایتان تجویز نموده، برای پیشگیری عفونت بعد از جراحی بینی گوشتی الزامی است.

اسکار شدید در داخل و خارج از بینی گوشتی

یکی از مهم‌ترین عوارض جراحی بینی گوشتی که بسیاری از زیباجویان درباره آن نگران هستند، ایجاد جای زخم بعد از رینوپلاستی است. اسکارهای خفیف بعد از جراحی طبیعی هستند؛ اما گاهی به دلیل مهارت ناکافی پزشک جراح، اسکارهای غیر طبیعی در پوست و بافت‌های داخلی بینی ایجاد می‌شوند. حتی ممکن است رنگ پوست در محل اسکار، با حالت طبیعی آن متفاوت باشد. نامتقارن بودن اسکارهای دائمی نیز می‌تواند ظاهر بینی را تحت تاثیر قرار دهند. تمامی این موارد باعث می‌شوند تا ظاهر بینی چندان جذاب نگردد!

آسیب به بافت‌های داخلی بینی گوشتی

عمل بینی گوشتی، نیاز به مهارت بالا دارد. چنانچه پزشک جراح به دلیل نداشتن تجربه و مهارت کافی، به بافت‌های عصبی، مجاری اشکی، رگ‌های خونی، ماهیچه‌های صورت و بافت‌های داخلی بینی، آسیب وارد کند، احتمالا عوارض ناشی از آن، تا پایان عمر با فرد همراه می‌شوند!

تغییر در میزان احساس پوست

به طور کلی، پوست در قسمت‌هایی که تحت جراحی قرار گرفته، ممکن است احساس خود را کمی از دست بدهد! این مشکل طبیعی است؛ اما گاهی به دلایل مختلف از جمله آسیب عصبی، بی‌حسی پوست بینی گوشتی بعد از رینوپلاستی، به صورت دائمی باقی می‌ماند. این عارضه غیر قابل پیش بینی بوده و در موارد نادر می‌تواند ایجاد شود.

عدم تقارن بینی گوشتی

متقارن نبودن اجزای صورت، امری کاملا طبیعی است و حتی پس از جراحی نیز ممکن است تغییرات خفیفی در تقارن بینی وجود داشته باشند. اما گاهی نقص‌های ظاهری بینی و عدم تقارن آن چنان شدید است، که فرد باید با کمک عمل بینی گوشتی ترمیمی آن را اصلاح کند! تجربه پزشک در پیشگیری از این مورد تاثیر فراوانی دارد.

تغییر رنگ پوست و تورم بینی گوشتی

در عمل بینی گوشتی، پزشک جراح باید تغییرات زیادی را در ساختار داخلی بینی ایجاد کند، تا به فرم و اندازه دلخواه برسد؛ از این رو، کبودی و تورم بینی گوشتی نسبت به عمل بینی استخوانی بیشتر خواهد بود! حتی نازک شدن پوست بینی، می‌تواند باعث روشن یا تیره شدن آن نسبت به قبل از جراحی شود. هر چند تغییر رنگ پوست بعد از جراحی زیبایی، یک عارضه احتمالی و نادر است، اما این نوع از عوارض بعد از عمل بینی گوشتی دور از انتظار نیست.

احساس درد در داخل بینی

یکی از رایج‌ترین عوارض جراحی بینی گوشتی، احساس درد در نقاط مرکزی صورت است؛ این مساله با توجه به برش‌ها و تخریب‌های بافتی، کاملا طبیعی بوده و زیباجو با مصرف داروهای ضد دردی که پزشک تجویز می‌کند، می‌تواند احساس بهتری داشته باشد.

مردی که به رایج‌ترین عوارض جراحی بینی گوشتی مبتلا شده است.

اما دردهای شدید و مزمن، اغلب به دلیل گیر افتادن اعصاب در بافت اسکار ایجاد می‌شوند، که نیاز به رسیدگی پزشکی دارند!

واکنش‌های آلرژیک حین جراحی و بعد از آن

برخی زیباجویان نسبت به بیهوشی عمومی آلرژی دارند و همچنین، ممکن است شخص نسبت به بخیه، چسب، فراورده‌های خونی، داروهای موضعی یا مواد تزریقی، حساسیت نشان دهد! در همه این موارد، پزشک جراح یا متخصص بیهوشی، باید اقدامات لازم را در حین جراحی بینی گوشتی پیش بینی نمایند، تا تاثیر این گونه عوارض جراحی بینی گوشتی خنثی گردد.

تاخیر در بهبود بعد از رینوپلاستی

عدم رعایت مراقبت‌های بعد از جراحی بینی گوشتی و همچنین قصور پزشکی، می‌توانند عامل مشکلاتی مانند نکروز بافتی باشند، که بهبود زخم جراحی را به تاخیر می‌اندازند. زیباجو باید از چند هفته قبل از عمل تا چند هفته پس از آن، از مصرف الکل و کشیدن سیگار خودداری کند!

سوراخ شدن سپتوم بینی

این مشکل یک عارضه نادر است، که معمولا در اثر عدم مهارت کافی پزشک جراح رخ می‌دهد! صدا دادن بینی، اصلی‌ترین نشانه سوراخ بودن سپتوم بعد از جراحی بینی گوشتی است، که برای درمان آن اغلب به جراحی اضافی نیاز است.

عدم رضایت از نتیجه رینوپلاستی بینی گوشتی

ممکن است زیباجو از نتیجه جراحی خود راضی نباشد؛ مواردی مانند عدم تقارن بینی، ایجاد مشکلات تنفسی و همچنین، وجود برآمدگی بر روی تیغه بینی که ظاهر آن را کاملا تحت تاثیر قرار می‌دهد، از جمله عوارض بعد از جراحی بینی گوشتی هستند، که باعث عدم رضایت از نتیجه جراحی خواهند شد! گاهی این نارضایتی چنان شدید است، که فرد باید جراحی بینی ثانویه انجام دهد.

چگونه عوارض جراحی بینی گوشتی را کاهش دهیم؟

اصلی‌ترین گام برای کاهش عوارض عمل بینی گوشتی، انتخاب بهترین پزشک جراح است. همچنین زیباجویان باید مراقبت‌های زیر را قبل و بعد از جراحی بینی گوشتی رعایت نمایند:

• عدم کشیدن سیگار و نوشیدن الکل؛ از حداقل دو هفته قبل از جراحی تا دو هفته پس از آن
  • پرهیز از خوردن غذاهای سفت بلافاصله بعد از جراحی بینی گوشتی
  • مصرف داروهای آنتی بیوتیک و ضد درد تا پایان دوره مصرف
  • مراقبت از بخیه‌ها و زخم محل جراحی و عدم دستکاری آن‌ها
  • پرهیز از خیس کردن پانسمان بینی که باعث ایجاد عفونت می‌شود
  • بلند نکردن اجسام سنگین تا چند هفته بعد از جراحی
  • خم نکردن سر به سمت جلو؛ برای پیشگیری از کاهش فشار وارد بر بینی
  • استفاده از بالش اضافی در هنگام خواب
  • عدم خوابیدن به پهلو
  • پوشیدن کلاه و استفاده از ضد آفتاب هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید
  • شرکت نکردن در ورزش‌های تماسی تا چند ماه بعد از جراحی بینی گوشتی

بهترین جراح زیبایی بینی گوشتی کیست؟

اگر می‌خواهید عوارض جراحی بینی گوشتی به حداقل برسند، حتما از یک پزشک جراح مجرب و ماهر کمک بگیرید. سامانه تماس با پزشکان زیبایی، این امکان را به شما می‌دهد تا با بهترین جراحان زیبایی بینی گوشتی در ارتباط باشید. بررسی نتایج جراحی‌هایی که توسط این پزشکان انجام گرفته‌اند، می‌تواند به تصمیم گیری درباره انتخاب جراح به شما کمک کند. برای مشاهده عکس‌های قبل و بعد از جراحی بینی گوشتی، می‌توانید از قسمت‌های مختلف سایت دیدن کنید.