عمل توربینوپلاستی چیست؟ | فرق جراحی توربینوپلاستی و رینوپلاستی

آخرین بروزرسانی: 26 خرداد 1403
توربینوپلاستی

توربینیت‌ها ساختار‌های کوچکی در درون بینی هستند که هوای عبوری به ریه‌ها را گرم و مرطوب می‌کنند. توربینیت‌ها از استخوان ساخته شده‌اند و توسط بافت عروقی و یک لایه مخاط پوشیده می‌شوند. توربینیت‌ها می‌توانند در اثر آلرژن‌ها، آسیب و عفونت متورم شده و جریان هوا را مسدود می‌کنند. همچنین در این موارد تولید موکوس نیز افزایش یافته و باعث احتقان بینی می‌شود.

عمل توربینوپلاستی، انسداد ناشی از تورببینیت‌ها را برطرف کرده و جریان طبیعی هوا را مجددا برقرار می‌سازد. جراح در طی توربینوپلاستی، سایز توربینیت‌ها را با برداشت بافت اضافی کاهش می‌دهد. معمولا جراحی توربینوپلاستی زمانی به افراد توصیه می‌شود که سایر راهکارهای جراحی موثر واقع نشوند.

عمل توربینوپلاستی چیست؟

جراحی توربینوپلاستی فرآیندی است که توسط جراح گوش و حلق و بینی انجام می‌شود تا جریان هوا را در بینی دچار احتقان بهبود بخشد. این فرآیند همچنین تحت عنوان جراحی کاهش توربینیت یا جراحی کاهش توربینیت خلفی نیز شناخته می‌شود. اگر این جراحی در دو طرف بینی انجام شود، به آن «توربینوپلاستی دوطرفه» می‌گویند.

Turbinoplasty

توربینوپلاستی به چه علتی انجام می‌شود؟

جراحی توربینوپلاستی با برداشت بافت اضافی اطراف استخوان‌های مخروطی، تنفس را آسان‌تر می‌کند. توربینیت‌ها در اثر آسیب و آلرژی متورم و ملتهب می‌شوند و خود‌به‌خود نیز بهبود می‌یابند اما در برخی از افراد بهبود نیافته و تورم و التهاب مزمن می‌شود و احتقان دائم بینی رخ می‌دهد.

شیوع جراحی توربینوپلاستی چقدر است؟

این عمل بسیار رایج است. این جراحی ممکن است به تنهایی یا به همراه سپتوپلاستی و رینوپلاستی انجام شود.

درصد موفقیت جراحی توربینوپلاستی چقدر است؟

درصد موفقیت جراحی توربینوپلاستی در حدود 82 درصد است. اگرچه احتمال رشد مجدد بافت در اطراف استخوان‌ها وجود دارد اما اکثریت افراد از جراحی خود رضایت خواهند داشت.

چه افرادی نیاز به انجام جراحی شاخک های بینی دارند؟

به منظور تعیین افرادی که نیازمند جراحی کاهش سایز توربینیت‌ها هستند، باید معاینات کامل پزشکی انجام شود. ممکن است برای تایید نهایی تشخیص از آندوسکوپی بینی نیز استفاده شود. معمولا در مراحل ابتدایی درمان برای افراد اسپری‌های استروئیدی و یا آنتی‌هیستامینی تجویز می‌شود. در صورتی که درمان دارویی موفقیت‌آمیز نباشد، جراحی انجام خواهد شد. به‌طور معمول جراحی توربینوپلاستی زمانی انجام می‌شود که انسداد بینی منجر به احتقان بینی، آپنه خواب و یا سایر مشکلات تنفسی شود.

توربینوپلاستی

توربینوپلاستی شامل چه مراحلی است؟

جراحی توربینوپلاستی را می‌توان در کلینیک جراحی، بیمارستان و مطب مجهز پزشکی به صورت سرپایی انجام داد بدین‌معناکه بیمار در روز جراحی مرخص خواهد شد. در بیشتر موارد برای انجام این جراحی بیهوشی عمومی نیاز است اما در موارد بسیار اندک ممکن است از بی‌حسی موضعی استفاده شود. هدف در جراحی شاخک های بینی کاهش اندازه توربینیت‌ها است که ممکن است با روش‌های زیر انجام شود:

کوتر‌کردن

در این روش یک وسیله کوچک وارد بینی شده و تعدادی از رگ‌های توربینیت‌ها را مسدود می‌کند. به دنبال کاهش جریان خون در توربینیت‌ها اندازه آن‌ها کاهش خواهد یافت.

کوچک‌سازی توربینیت‌ها با رادیوفرکوئنسی

در طی این فرآیند یک وسیله بلند و باریک وارد بینی شده و حرارت را به توربینیت‌ها منتقل می‌کند و باعث کوچک شدن آن‌ها می‌شود.

جداسازی

در طی این فرآیند بخشی از توربینیت به وسیله جراحی برداشته می‌شود و در مقایسه با روش‌های قبلی در این روش هم بافت نرم و هم بافت استخوانی برداشته می‌شود.

توربینوپلاسیتی چقدر دردناک است؟

پس از انجام جراحی توربینوپلاستی فرد ممکن است درد و ناراحتی خفیفی به مدت چند روز داشته باشد. اگر جراحی همراه با سایر جراحی‌ها انجام شود درد و ناراحتی بیشتر خواهد بود. برای بهبود درد و ناراحتی داروهایی توسط پزشک برای فرد تجویز می‌شود که در صورت مصرف صحیح درد و ناراحتی تا حدود بسیار زیادی کاهش می‌یابد.

پس از جراحی چه اتفاقی می‌افتد؟

پس از انجام جراحی توربینوپلاستی لیستی از اقدامت لازم مراقبتی به فرد داده می‌شود. این مراقبت‌ها بهبودی را تسریع می‌کنند.

ترشحات خشک ممکن است در بینی تجمع یابند که در نتیجه تخلیه بینی در جریان بهبود توربینیت‌ها رخ دهد. تجمع ترشحات خشک در بینی می‌تواند تا سه هفته به طول بیانجامد. برای بهبودی می‌توان از اسپری سالین یا بخور مرطوب سرد استفاده کرد. همچنین از وازلین در اطراف بینی نیز می‌توان بهره برد.

توربینوپلاستی

مزایا و معایب جراحی توربینوپلاستی چیست؟

همانند تمامی روش‌های جراحی، توربینوپلاستی نیز دارای مزایا و معایبی است:

مزایا

• توربینوپلاستی یک جراحی سرپایی است.
  • جراحی توربینوپلاستی باعث رفع انسداد در بینی و بهبود تنفس می‌شود.
  • جراحی توربینوپلاستی خر‌و‌پف را رفع می‌کند.
  • این جراحی باعث بهبود آلرژی‌ها نیز می‌شود.

معایب

• سندروم بینی خالی: یک عارضه بسیار نادر است که فرد جریان هوا درون بینی خود را احساس نخواهد کرد.
  • خشکی مزمن بینی
  • خونریزی از بینی

در خصوص عوارض جراحی توربینوپلاستی مشورت با پزشک لازم است و تنها پزشک متخصص قادر به راهنمایی صحیح در این خصوص خواهد بود.

بهبودی پس از جراحی توربینوپلاستی چقدر طول می‌کشد؟

بازگشت به فعالیت طبیعی معمولا یک هفته پس از انجام جراحی تحت بیهوشی عمومی خواهد بود. بهبود کامل از جراحی 6 هفته طول می‌کشد. در طی دوران بهبودی ویزیت‌های منظم به منظور بررسی درمان لازم است.

چه زمانی مراجعه به پزشک لازم است؟

اگر به دنبال عمل توربینوپلاستی علائمی همچون تب، خونریزی، درد شدید و مشکلات تنفسی رخ بدهد لازم است به پزشک مراجعه شود. احتقان مزمن بینی می‌تواند به شکل جدی تنفس و کیفیت زندگی افراد را با مشکل مواجهه کند. اگر درمان‌های غیرجراحی باعث بهبود احتقان بینی نشود، جراحی به فرد توصیه می‌شود. همانند تمامی پروسه‌های پزشکی مزایا و معایبی در جراحی توربینوپلاستی وجود دارد که برای آگاهی کامل از آن‌ها مشاوره با پزشک توصیه می‌شود. تصمیم‌گیری برای انجام جراحی توربینوپلاستی باید با آگاهی کامل از تمامی این موارد انجام پذیرد.

منابع