بزرگی شاخک های بینی: علت، علائم و درمان هایپرتروفی توربین

آخرین بروزرسانی: 16 مرداد 1403
یک عکس انیمیشنی از بزرگی شاخک های بینی

شاخک یا توربین های بینی، به ساختارهای استخوانی پوشیده از مخاطی گفته میشود، که وظیفه اصلی آنها مرطوب کردن و گرم کردن هوای تنفسی بینی میباشد، تا یک هوای تصفیه شده، تحویل ریه ها بدهند! زمانی که شاخک های بینی، دچار  تورم و افزایش حجم شوند، اصطلاحا به این وضعیت، بزرگی شاخک بینی یا هایپرتروفی توربین بینی گفته میشود. هایپرتروفی توربینات ها، معمولا باعث مشکلات تنفسی و سختی نفس کشیدن میشوند، چرا که مسیرهای هوایی را تنگ میکنند؛ از این بابت، درمان بزرگی شاخک های بینی، معمولا ضروری میباشد.

بزرگی شاخک بینی یا توربینات هیپرتروفی به تورم و افزایش حجم شاخک‌های بینی اشاره دارد که می‌تواند باعث مشکلات تنفسی و ناراحتی شود. شاخک‌های بینی ساختارهای استخوانی پوشیده از مخاط هستند که وظیفه مرطوب کردن، گرم کردن، و تصفیه هوا را دارند.

علائم بزرگی شاخک های بینی

از کجا بفهمیم که دچار هیپرتروفی توربین‌های بینی شده ایم؟ اگر مجموعه ای از علائم زیر را دارا هستید، احتمال اینکه شما هم دچار این بیماری شده باشید، وجود دارد! عمده این علائم شامل سختی و زجر تنفسی، خر و پف در خواب، احساس انسداد در بینی، خونریزی‌های مکرر بینی و عفونت‌های مزمن سینوس‌ها میباشد. Nasal Turbinate Hypertrophy

یکی دیگر از علائم احتمالی توربینات هایپرتروفی، افزایش تولید مخاط بینی میباشد! مخاط اضافی ممکن است باعث احساس گرفتگی و ناراحتی در مجاری بینی شود؛ و در نهایت احساس تنگی نفس را به شما بدهد.

علت بزرگ شدن شاخک بینی چیست؟

اولین عاملی که میتوان برای این اختلال نام برد، حساسیت میباشد! واکنش‌های آلرژیک به گرد و غبار، گرده گیاهان و حیوانات خانگی می‌تواند باعث التهاب و تورم توربینات شود؛ این واکنش‌ها منجر به افزایش تولید مخاط بینی و مشکلات تنفسی می‌شوند. همچنین عفونت‌های سینوسی مکرر یا مزمن می‌توانند باعث التهاب و بزرگ شدن توربینات شوند؛ این عفونت‌ها معمولاً با درد صورت همراه هستند.

از علل کمتر رایج بزرگ شدن توربین های بینی، تغییرات دمایی است! تغییرات ناگهانی دما، مانند حرکت از یک محیط سرد به یک محیط گرم، می‌تواند باعث تورم موقت توربینات شود. در ضمن قرار گرفتن در معرض هوای خشک به مدت طولانی می‌تواند باعث تحریک و خشکی توربینات شود که منجر به تورم و التهاب آنها می‌گردد. دود سیگار و آلودگی هوا نیز از عللی هستند که باعث این بیماری میشوند، اما متاسفانه زیاد جدی گرفته نمیشوند! Turbinate Hypertrophy, Mankato – Mayo Clinic Health System

انحراف تیغه بینی می‌تواند باعث فشار بر روی یک یا هر دو توربینات شود و منجر به بزرگ شدن آنها گردد. هرچند که این دو با هم فرق دارند، اما گاهی انحراف، باعث هایپرتروفی نیز میشود! انحراف تیغه بینی به جابجایی تیغه مرکزی بینی اشاره دارد که می‌تواند موجب انسداد یکطرفه بینی شود، در حالی که بزرگ شدن شاخک‌های بینی (توربینات هیپرتروفی) به تورم بافت‌های داخل بینی مربوط است که ممکن است باعث انسداد هر دو طرف بینی شود.

تشخیص بزرگی شاخک های بینی

برای تشخیص هیپرتروفی شاخک بینی پزشکان ابتدا معاینه بالینی دقیقی انجام می‌دهند که شامل بررسی بخش داخل بینی با استفاده از رینوسکوپی است؛ در این روش، یک آینه کوچک یا یک آندوسکوپ به داخل بینی وارد می‌شود تا نواحی مختلف داخل بینی به‌خوبی مشاهده شوند.

برای بررسی دقیق‌تر و تایید تشخیص، ممکن است از آزمایش‌های تصویربرداری پیشرفته مانند سی‌تی اسکن استفاده شود؛ این تصویربرداری‌ها اطلاعات دقیقی درباره ساختار و وضعیت توربینات و دیگر بخش‌های بینی فراهم می‌کنند و به شناسایی هرگونه انسداد یا انحراف کمک می‌کنند؛ در برخی موارد، MRI نیز ممکن است به‌کار گرفته شود تا تصاویری با وضوح بالاتر از بافت‌های نرم داخل بینی به‌دست آید.

همچنین، پزشکان ممکن است آزمایشات دیگری نظیر تست‌های آلرژی را برای بررسی وجود حساسیت‌ها انجام دهند، چرا که آلرژی‌ها می‌توانند باعث تورم و هیپرتروفی شوند. آندوسکوپی بینی و سینوس‌ها نیز می‌تواند به تشخیص دقیق‌تر کمک کند، زیرا این روش امکان بررسی مستقیم و تصویربرداری از داخل بینی و سینوس‌ها را فراهم می‌آورد.

درمان بزرگی شاخک های بینی

بسته به اینکه علت بزرگ شدن توربین‌های بینی شما، در کدام دسته بالا قرار گرفته باشد، درمان‌ها نیز میتواند متفاوت باشد! در مواردی که علت زمینه‌ای حساسیت و آلرژی باشد، استفاده از اسپری‌های استروئیدی بینی می‌تواند به کاهش التهاب و تورم توربینات کمک کند. داروهای آنتی‌هیستامین و ضد احتقان نیز ممکن است مؤثر باشند. همچنین برای افرادی که در معرض دود سیگار و آلودگی هوا هستند، اجتناب از این شرایط ضروری میباشد؛ و اگر مقدور نبود، حداقل از رطوبت سازها و تصفیه کننده های هوا استفاده بکنند. Turbinate Hypertrophy – ENT Health

اما اگر درمان هایپرتروفی شاخک دماغ، به این سادگی‌‌ها و با روش‌های گفته شده قابل حل نبود، در این مرحله نیاز به انجام جراحی توربینکتومی یا توربینوپلاستی میباشد! البته که اگر علت زمینه ای انحراف تیغه بینی بود، عمل سپتوپلاستی انجام میشود. این روش‌ها شامل کوچک کردن یا برداشتن بخشی از توربینات هستند تا جریان هوا بهبود یابد. البته افرادی که از جراحی ترس دارند، استفاده از روش‌های غیرجراحی برای درمان بزرگی شاخک بینی، مانند لیزر و رادیوفرکانس پیشنهاد میشود.

بهترین دکتر درمان بزرگی توربین بینی

حال که با علت هایپرتروفی شاخک‌ها، و علائم آنها آشنا شدید، اگر احساس میکنید که شما هم دچار این بیماری میباشد، و نیاز به ویزیت متخصص و درمان آن دارید، میتوانید با مراجعه به صفحه رزرو نوبت، از بین متخصصین ما، پزشک مدنظر خودتان را انتخاب کنید، تا سریعا اقدام به درمان این مشکل که زمینه‌ساز اختلالات تنفسی میباشد، بکنید.