ورم بینی استخوانی بعد از عمل چقدر طول می‌کشد؟

آخرین بروزرسانی: 12 شهریور 1403
ورم بینی استخوانی بعد از عمل چقدر طول می‌کشد؟

ورم و کبودی بینی و صورت، از رایج‌ترین عوارض بینی استخوانی است، که با توجه به تغییر در اندازه و شکل استخوان و غضروف بینی، کاملا طبیعی خواهد بود. اما سوال مهمی که در این مرحله پیش می‌آید، این است که ورم بینی استخوانی چقدر طول می‌کشد؟ و برای رفع سریع ورم بعد از عمل بینی استخوانی چه باید کرد؟ در این مطلب، به سوالاتی از این قبیل پاسخ خواهیم داد.

مدت زمان رفع ورم بینی استخوانی بعد از عمل بینی

روند بهبود ورم بعد از عمل بینی استخوانی بعد از جراحی زیبایی، به میزان تغییراتی بستگی دارد که در ساختار آن ایجاد شده است؛ هر چه تخریب بافتی و تعداد برش‌ها بیشتر باشند، میزان ورم بینی بیشتر بوده و در زمان طولانی‌تری بهبود می‌یابد! این که ورم بینی استخوانی چقدر طول می‌کشد و چگونه درمان می‌گردد، بر اساس روند زیر خواهد بود:

• هفته اول؛ ورم بینی‌های استخوانی در این مرحله بسیار زیاد است. به طوری که گاهی شخص نمی‌تواند بو را به خوبی حس کند! حتی این امکان وجود دارد که بینی کاملا نامتقارن و ناهموار به نظر برسد. در بسیاری از موارد، ورم شدید تا چشم‌ها و گونه‌ها امتداد پیدا می‌کند.
  • هفته دوم؛ ورم بینی و کبودی ناشی از جراحی زیبایی، در هفته دوم به طور قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. به طوری که مدل نهایی بینی تا حد زیادی مشخص می‌شود.
  • هفته سوم تا چهارم؛ در این مرحله، تقریبا ورم اولیه بینی به طور کامل از بین می‌رود و تنها بخشی از آن باقی می‌ماند. رفع ورم باقی مانده بینی، معمولا به ۶ تا ۱۲ ماه زمان نیاز است!
  • ۲ تا ۳ ماه بعد از رینوپلاستی بینی استخوانی؛ افرادی که پوست بینی آن‌ها ضخیم است، تا حدود ۳ ماه بعد از رینوپلاستی بینی، ورم بیشتری را نسبت به افرادی که بینی با پوست نازک دارند، احساس می‌کنند. اما در نهایت پس از 3 ماه، شدت ورم بینی در نوک آن کمتر خواهد شد.
  • ۶ تا ۱۲ ماه بعد از رینوپلاستی؛ به طور طبیعی، ورم بینی استخوانی به ۶ تا ۱۲ ماه زمان نیاز دارد، تا به طور کامل بهبود پیدا کند! بنابراین افراد، پس از گذشت این زمان می‌توانند نتیجه نهایی جراحی خود را مشاهده نمایند.Rhinoplasty Swelling Stages & Recovery | Dr Nizar Hamadeh

انواع ورم بینی بعد از عمل و دوره بهبودی آنها

ورم بینی استخوانی، در روزهای اولیه بعد از جراحی بسیار شدید است و پس از چند هفته، به مقدار خفیفی باقی می‌ماند؛ ورم شدید بینی استخوانی تا حدود ۳ هفته بعد از جراحی برطرف می‌شود؛ اما ورم خفیف ناشی از جراحی بینی استخوانی، اغلب تا یک سال بعد از جراحی ماندگار است! رعایت مراقبت‌های بعد از عمل بینی استخوانی، می‌تواند به درمان سریع‌تر آن کمک نماید. به طور کلی، مدت زمان ورم بینی استخوانی برای هر فرد می‌تواند بسته به شرایط و میزان تهاجم جراحی، متفاوت باشد! حتی بسته به مدل جراحی هم این مدت زمان فرق دارد (بهترین مدل عمل بینی استخوانی، کمترین ورم را دارد!).How Long Does Swelling Last After Rhinoplasty? – Rhinoplasty Recovery (enhanceplasticsurgery.com)

تورم بعد از جراحی رینوپلاستی بینی استخوانی کاملا طبیعی است؛ اما در صورتی که روند کاهش آن به خوبی طی نشده و یا علائم زیر همراه با تشدید ورم مشاهده شوند، لازم است در اسرع وقت به پزشک خود گزارش دهید:

• نکروز پوستی؛ که نشان دهنده بافت مرده پوست است.
  • بروز عفونت؛ که با علائمی مانند درد، قرمزی، تب و ترشحات چرکی از محل جراحی همراه می‌شود.
  • صدا دادن و سوت زدن بینی؛ که با علائمی مانند خونریزی و مشکل در تنفس همراه شده و می‌تواند نشان دهنده سوراخ شدن تیغه بینی باشد!
  • هماتوم یا تجمع خون در زیر پوست؛ که همراه با عوارضی مانند درد، تغییر رنگ و تشدید ورم بینی استخوانی ظاهر می‌گردد.

علت ورم بینی استخوانی بعد از عمل

تورم در محل جراحی، یک پاسخ طبیعی بدن به تغییر و تهاجم موجود در محل جراحی است. در عمل بینی استخوانی، پزشک جراح تغییرات زیادی را در ساختار بینی ایجاد می‌کند. با این کار، بدن در تلاش است تا غذاهای ایجاد شده را با مایعات پر کند. جریان یافتن این مایعات و جذب مجدد آن‌ها به زمان نیاز دارد؛ البته قبل از آن، التهاب و ورم در بینی به وجود می‌آید. این فرایند، کاملا طبیعی بوده و برای بهبود بینی بعد از جراحی رینوپلاستی ضروری است.

البته همه افراد، به یک اندازه ورم بینی استخوانی را تجربه نمی‌کنند؛ چون شدت تغییرات ایجاد شده در بینی هر شخص، به صورت منحصر بفرد خواهد بود. از طرفی، میزان ضخامت پوست بینی، می‌تواند مدت زمان رفع ورم بینی استخوانی را تحت تاثیر قرار دهد. همین موضوع باعث شده تا مدت زمانی که ورم بینی استخوانی طول می‌کشد، برای هر فرد متفاوت باشد. ورم یک بینی استخوانی با پوست ضخیم، به مدت زمان بیشتری نیاز دارد تا به طور کامل بهبود یابد!

روش‌های موثر برای کاهش زمان تورم بینی

اگر می‌خواهید ورم بینی استخوانی سریع‌تر درمان شود، می‌توانید مراقبت‌های زیر را انجام دهید:

• بهتر است تا چند هفته بعد از جراحی رینوپلاستی، از خم کردن سر خود پرهیز کرده و تا حد امکان سر را بالا نگه دارید.
  • استفاده از کمپرس یخ به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه، در بازه‌های ۱ تا ۲ ساعت، می‌تواند به رفع سریع‌تر کبودی و ورم بینی استخوانی کمک کند. این کار را تا روز چهارم بعد از جراحی با تایید پزشک می‌توانید انجام دهید.
  • به مدت ۲ تا ۳ هفته، از ورزش سنگین و فعالیت‌های شدید خودداری کنید.
  • فین کردن و باد کردن بینی تا چند هفته بعد از جراحی مجاز نیست.
  • تا حد امکان در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرید. در صورت اجبار لازم است حتما از کلاه و کرم ضد آفتاب استفاده کنید.
  • شنا کردن را تا چند هفته بعد از جراحی بینی استخوانی به تعویق اندازید.
  • در رژیم غذایی خود تا حد امکان از غذاهای پرنمک و پر ادویه استفاده نکنید؛ وجود نمک و فلفل می‌تواند ورم بینی استخوانی را بیشتر کند.

چه زمانی باید نگران ورم بینی استخوانی باشیم؟

ورم بعد از عمل بینی استخوانی، اغلب تا ۳ هفته پس از جراحی بهبود پیدا می‌کند؛ اما ممکن است ورم شدیدتر شده و با علائم دیگری مانند درد و خونریزی همراه شود که در این صورت، به بررسی بیشتری نیاز دارد. در حالت‌های زیر بهتر است وضعیت خود را به پزشک جراح گزارش دهید:

چه زمانی باید نگران ورم بینی استخوانی باشیم؟

• ورم شدیدی که با گذشت زمان برطرف نشده و یا حتی شدیدتر می‌شود.
  • هنگامی که تورم بینی استخوانی، به صورت ناهموار و نامتقارن بوده و بیش از یک هفته طول بکشد!
  • علاوه بر تشدید ورم، نشانه‌هایی مانند تب، درد شدید یا ترشح از محل جراحی، وجود داشته باشند.
  • زیاد شدن ورم بینی؛ به طوری که فرد دچار مشکلات تنفسی شود!

نقش پزشک جراح در درمان ورم بینی استخوانی

اگر چه اینکه ورم بینی استخوانی چقدر طول می‌کشد، تا حد زیادی به پاسخ بدن بیمار به جراحی و مراقبت‌های بعد از رینوپلاستی بستگی دارد، اما نقش مهارت و تجربه پزشک را نباید در این موضوع نادیده گرفت. یک پزشک جراح مجرب و ماهر می‌تواند بدون تخریب بافتی شدید و غیر ضروری، ساختار بینی را تغییر داده و فرم آن را اصلاح کند. در این صورت، عوارض بعد از جراحی به شدت کاهش یافته و دوران نقاهت کوتاه‌تر خواهد بود.

به منظور ارتباط با بهترین جراحان زیبایی بینی در تهران می‌توانید از طریق سامانه تماس با پزشکان زیبایی اقدام نمایید. در این سامانه، کلیه اطلاعات تماس مربوط به بهترین جراحان بینی تهران درج شده‌اند، که امکان تماس با پزشک و یا رزرو نوبت را برای شما فراهم می‌سازد.