عفونت بعد از عمل بینی

علائم عفونت بعد از عمل بینی چیست؟

عفونت بعد از عمل بینی، عارضه‌ای است که ممکن است در موارد نادر افراد از آن شکایت داشته باشند. این ممکن است کمی نگران کننده به نظر برسد به خصوص هنگامی که شما در حال تحقیق و بررسی در مورد انجام این عمل برای تغییر چهره و زیبایی صورت خود هستید. با مشاوره آنلاین کلینیک جراحی بینی تهران تماس حاصل نمایید تا با دریافت مشاوره‌ها و راهنمایی‌های علمی و دقیق دغدغه‌ها و نگرانی‌های شما در این زمینه رفع شود. مشاوره با این مرکز به شما کمک خواهد کرد تا از مکانیزم عمل و خطرات احتمالی آن آگاه شوید.

هنگامی که تحت جراحی رینوپلاستی قرار می‌گیرید احتمالاً بیشتر نگران نتایج بعد از جراحی هستید. آیا برجستگی‌های روی بینی من محو خواهند شد؟ آیا بینی من کوچک‌تر و صاف‌تر به نظر می‌رسد؟ نوک بینی به همان شکل دلخواه من تغییر خواهد کرد؟ این سوالات طبیعی است اما برای انجام عمل بینی طبیعی یا عمل بینی فانتزی و عروسکی به جز در نظر گرفتن نتایج، شما باید درک درستی از مزایا، خطرات و عوارض بعد از جراحی نیز داشته باشید.

آگاهی از همه این‌ها به شما کمک می‌کند تا چشم انداز درستی از رینوپلاستی داشته و با اطمینان برای جراحی اقدام نمایید. در این بین دانستن عوارض جراحی زیبایی بینی کمک می‌کند تا شما با دقت بیشتری مراقبت‌های بعد از عمل را دنبال نمایید. عفونت بینی بعد از عمل یکی از عوارض نادر است. با این وجود بسیاری از افراد نگران توسعه عفونت و عوارض مرتبط با آن هستند.

ما نگرانی‌های شما را در مورد عمل بینی و چالش‌های مربوط به آن به خوبی درک می‌کنیم. از همین رو در مقاله زیر به صورت کامل و جامع در مورد عفونت بعد از عمل بینی بحث خواهیم کرد. پس ما را همراهی کنید تا با دانشی مضاعف به استقبال رینوپلاستی بروید.

بررسی علائم عفونت بینی بعد از عمل

تورم قرمزی و کبودی بعد از جراحی بینی نیمه فانتزی، فانتزی و طبیعی وجود خواهد داشت و یکی از عوارض عادی و کوتاه مدت بعد از جراحی است اما در صورت بروز عفونت، این علائم را تجربه خواهید کرد:

• تشدید تورم، کبودی و قرمزی بینی.
  • تب و لرز.
  • احساس فشار و پری گوش.
  • احساس درد در صورت، فک و سر.
  • کم شدن حس بویایی و چشایی.
  • افزایش شدت درد در ناحیه جراحی شده.
  • خارج شدن ترشحات زرد رنگ از محل برش‌ها.
  • تنفس سخت‌تر.

در صورت مشاهده هر یک از این علائم، باید فوراً با جراح خود تماس بگیرید. با درمان سریع، اکثر عفونت‌ها را می‌توان با موفقیت بدون ایجاد آسیب دائمی یا جراحی بینی ترمیمی درمان کرد.

جراحی بینی تهران

علت ایجاد عفونت بعد از عمل بینی

رینوپلاستی یک عمل زیبایی بینی است که اهداف درمانی نیز به همراه دارد، بنابراین یک جراحی نسبتاً بزرگ محسوب می‌شود به خصوص زمانی که جراحی بینی به روش باز انتخاب شود زیرا این جراحی نسبت به جراحی بینی به روش بسته با برش‌های بیشتری همراه است و همانطور که می‌دانید ایجاد هر برش و زخم در صورت عدم  مراقبت و رسیدگی می‌تواند با تجمع باکتری و در نهایت عفونت همراه باشد.

شایع ترین علل باکتریایی عفونت‌های بعد از جراحی بینی، استافیلوکوک و استرپتوکوک است. این نوع باکتری‌ها معمولاً در روی پوست بینی قرار گرفته و از طریق بریدگی‌ها یا خراش‌های روی پوست بینی وارد بدن می‌شوند. علاوه بر این عفونت بعد از عمل بینی دلایل دیگری نیز دارد.  در زیر به مهم‌ترین دلایل عفونت بینی بعد از عمل اشاره شده است:

1. وجود باکتری بر روی تجهیزات جراحی یا در اتاق عمل
  2. تماس با مایعات بدن حین جراحی
  3. واکنش آلرژیک به غضروف‌های مصنوعی پیوند شده
  4. عدم رعایت بهداشت و مراقبت درست از سوی بیمار
  5. مراقبت ضعیف از زخم
  6. استفاده طولانی مدت از باند یا تامپون بینی قرار گرفتن در معرض هوای آلوده
  7. استعمال مواد مخدر و دخانیات
  8. شستشوی بینی به شکل نامناسب
  9. مرطوب نگه داشتن محل زخم و پانسمان
  10. خونریزی‌های مکرر از بینی

عفونت بینی بعد از جراحی

روش‌های پیشگیری از عفونت بعد از عمل بینی

اولین کاری که می‌توانید برای به حداقل رساندن احتمال عفونت انجام دهید، انتخاب یک کلینیک معتبر و جراح بینی متخصص است. به همین دلیل به شما توصیه می‌شود با نوبت دهی آنلاین کلینیک جراحی بینی تهران تماس حاصل نمایید. تیم جراحی متخصص و با مهارت این کلینیک اقدامات احتیاطی زیادی انجام می‌دهند تا عمل شما در یک محیط کاملا استریل انجام شود. علاوه بر این به برای حداقل رساندن خطرات عفونت پیروی از دستورالعمل‌های مراقبتی بعد از جراح بینی بسیار مهم است.

جزئیات روش شستشو و ضدعفونی کردن بینی پس از جراحی بینی در زیر به صورت خلاصه و کوتاه آورده شده است:

• توصیه می‌شود از آب نمک یا استریل روی توپ‌های پنبه‌ای یا پدهای گاز استریل استفاده کنید تا پوسته‌های اطراف لبه‌های بینی شما از بین برود
  • سپس داخل بینی خود را با آسپیراتور بینی به خوبی شستشو دهید
  • در نهایت، بینی خود را با استفاده از محلول نمکی استریل و بدون دست زدن به قسمت دیگری از صورت کاملاً بشویید و به آرامی خشک کنید.

علاوه بر تمیز کردن بینی بر اساس  روش فوق، در اینجا چند نکته اضافی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:

• تمام دستورالعمل‌های مراقبت پس از عمل را دنبال کنید
  • برش‌ها و ناحیه جراحی خود را خشک نگه دارید
  • از وارد کردن هرگونه فشار به بینی در طول فرآیند بهبودی خودداری کنید
  • از استعمال دخانیات، نوشیدنی‌های خیلی گرم یا خیلی سرد، غذاهای گرم یا تند دوری کنید
  • برای کمک به سیستم ایمنی بدن خود، استراحت و آبرسانی کافی داشته باشید

اگر در حین بهبودی خود در خانه نیز از اقدامات توصیه شده پیروی کنید، احتمال عفونت بسیار کم است و  نتایج عمل بینی خود را در کمترین زمان ممکن مشاهده کنید.

دکنر یزدانی جراحی بینی تهران

درمان عفونت بعد از عمل بینی به چه صورت است؟

هر عفونتی باید بلافاصله درمان شود، زیرا در صورت عدم درمان عفونت می‌تواند وارد خون شده و مشکلات زیادی را ایجاد نماید، عفونت بعد از عمل بینی نیز از این قاعده مستثنا نیست. افرادی که بعد از رینوپلاستی دچار عفونت می‌شوند باید اقدامات درمانی را به سرعت آغاز نمایند تا سلامت عمومی آنها به خطر نیفتد. برای درمان عفونت بعد از عمل بینی اولین اقدام اساسی تجویز آنتی بیوتیک‌ها به صورت خوراکی یا تزریقی است.

آنتی بیوتیک‌هایی مانند سفازولین، کلیندامایسین و.. بنا به سن و شرایط جسمی افراد تجویز می‌شوند. آنتی بیوتیک‌ها همچنین ممکن است به شکل پماد تجویز شوند. این پمادها باید بعد از جراحی بینی به صورت منظم استفاده شوند تا به صورت کامل و موثر عفونت را درمان کنند. حتی در برخی مواقع ممکن است پزشک قبل عمل استفاده از پماد را تجویز نماید.

چه پمادی برای درمان عفونت بعد از عمل بینی تجویز میشود؟

فرقی نمی‌کند چه جراحی بینی استخوانی انجام داده باشید یا جراحی بینی گوشتی ممکن است پماد برای عفونت داخل بینی شما تجویز شود. پماد بینی موپیروسین و جنتامایسین دو پماد موثر برای درمان عفونت بعد از عمل بینی هستند:

• پماد بینی موپیروسین برای عفونت بعد از عمل

این پماد  برای درمان یا پیشگیری از عفونت‌های بینی ناشی از سویه‌های خاصی از باکتری استافیلوکوکوس اورئوس استفاده می‌شود. این دارو با از بین بردن باکتری‌ها یا جلوگیری از رشد آنها عمل می‌کند. پماد بینی موپیروسین فقط با تجویز پزشک باید مصرف شود.

• پماد جنتامایسین برای عفونت بعد از عمل

پماد جنتامایسین بعد از عمل برای عفونت‌هایی که به دلیل وجود باکتری روی زخم‌ها یا برش‌ها ایجاد شده‌اند، توصیه می‌شود. این پماد علاوه بر درمان عفونت می‌تواند به بهبود و ترمیم زخم‌های داخل بینی نیز کمک کند. استفاده از این پماد باید به صورت منظم بوده و دوره درمان تکمیل شود تا عفونت مجدد عود نکند.

نکته مهم: قبل از تصمیم گیری برای استفاده از دارو، خطرات پماد باید در مقابل فواید آن سنجیده شوند. این تصمیمی است که  پزشک شما خواهد گرفت. برای مصرف این پمادها باید احتیاط کنید. اگر تا به حال هر گونه واکنش غیرعادی یا آلرژیک به این دارو یا هر داروی دیگری داشته‌اید یا انواع دیگری از آلرژی را دارید، مانند آلرژی به نوعی خاصی از غذاها، رنگ‌ها، مواد نگهدارنده یا حیوانات، به متخصص مراقبت‌های بهداشتی خود اطلاع دهید.

همچین اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید باید با پزشک خود صحبت نمایید، زیرا ممکن است مصرف این پمادها همزمان با داروهای دیگر تداخل داشته و مشکلات پزشکی برای شما به همراه آورد.

آیا عفونت بعد از عمل بینی خطرناک است؟

همانطور که گفته شد عفونت بعد از عمل بینی مردانه یا زنانه به ندرت اتفاق می‌افتد، اما در صورتی که عفونت درمان نشود می‌تواند به زیر پوست و حتی خون وارد شده و یک تهدید جدی برای سلامت فرد محسوب شود، بنابراین ضمن انتخاب یک کلینیک پیشرفته با جراحان متخصص و کارآزموده مراقبت‌های بعد عمل را به دقت دنبال کنید تا از ایجاد عفونت بعد از عمل بینی پیشگیری نمایید.

کلام پایانی

عفونت بعد از عمل بینی یکی از عوارض بسیار نادر است که برخی بیماران ممکن است آن را تجربه کنند. افرادی که رینوپلاستی به روش باز را انتخاب می‌کنند بیشتر در معرض ایجاد عفونت هستند، زیرا در این روش برش‌های بیشتر روی بینی ایجاد می‌شود که آن را مستعد ورود باکتری و آلودگی‌ها خواهد کرد. باکتری عامل اصلی عفونت بعد از عمل بینی می‌باشد.

عدم رعایت مراقبت‌های اصولی بعد جراحی، آلوده بودن وسایل جراحی، خونریزی‌های مکرر استعمال مواد مخدر و… نیز در ابتلا به عفونت موثر هستند، بنابراین قبل از اینکه به دنبال راه‌های درمان عفونت باشید بهتر است روش‌های پیشگیری از عفونت را بدانید. شستشوی تمیز بینی بعد از عمل، خشک نگه داشتن ناحیه تحت جراحی، هیدراته نگه داشتن بدن، پرهیز از دود و محیط های  آلوده از مهمترین اقدامات پیشگیرانه میباشند.

در صورت ابتلا به عفونت پزشک آنتی بیوتیک‌های مناسب را به صورت خوراکی یا تزریقی با توجه به وضعیت سلامتی و سن فرد تجویز خواهد نمود. پماد جنتامایسین و موپیروسین نیز برای درمان عفونت داخل بینی تجویز می‌شوند. عفونت یک عارضه نادر اما جدی است که در صورت عدم توجه می‌تواند تهدید کننده جان فرد نیز باشد. با مشاوره آنلاین کلینیک جراحی بینی تهران تماس حاصل نمایید تا از مهارت، تجربه و تخصص برترین پزشکان زیبایی و بینی بهره‌مند شده و شاهد عمل بینی موفقیت آمیز با حداقل عوارض جانبی باشید.

منابع

https: //norellehealth.com/rhinoplasty-risks

https: //www.berkeleysquaremedical.com/infection-after-rhinoplasty

https: //www.topdoctors.co.uk/medical-articles/rhinoplasty-risks-what-happens-i-m-not-satisfied-with-my-new-nose

عکس دکتر یزدانی جراح بینی

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و استاد بیمارستان فوق تخصصی گوش حلق و بینی کشور

جدیدترین مقالات آموزشی
عمل بینی طبیعی نوک گرد
دانشنامه رینوپلاستی طبیعی

عمل بینی طبیعی نوک گرد چطور انجام می شود؟

تکنیک‌های مختلفی در رینوپلاستی وجود دارد، که افراد بنا بر وضعیت جسمی یا سلیقه و علاقه‌مندی خود، آنها را انتخاب می‌کنند. یکی از این تکنیک

عمل بینی طبیعی مردانه
دانشنامه رینوپلاستی طبیعی

عمل بینی طبیعی مردانه چگونه است؟

یکی از محبوب‌ترین روش‌های جراحی پلاستیک میان آقایان، عمل بینی طبیعی مردانه است، که سالانه تعداد زیادی از آقایان نسبت به انجام آن اقدام می‌کنند؛

مهمترین نکات چسب زدن به بینی | آموزش استفاده از چسب بینی
دانشنامه رینوپلاستی

مهمترین نکات چسب زدن به بینی