مهمترین عوارض عمل بینی باز

آخرین بروزرسانی: 26 خرداد 1403
مهمترین عوارض عمل بینی باز

در رینوپلاستی باز، تغییرات قابل توجهی در غضروف، استخوان و بافت‌های بینی انجام می‌گیرد؛ همین تخریب‌های بافتی، باعث بروز عوارض عمل بینی باز می‌شوند، که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کبودی، ورم، بی‌حسی و درد اشاره کرد. این نوع عوارض، جای نگرانی نداشته و با رعایت مراقبت‌های بعد از جراحی بینی باز، می‌توان آن‌ها را برطرف نمود!

برای همه افراد، عوارض یاد شده بعد از جراحی بینی باز، اجتناب ناپذیر هستند؛ اما در صورتی که پزشک جراح، مهارت و تجربه کافی نداشته باشد، ممکن است عوارض جدی‌تر مانند عفونت، خونریزی، مشکلات تنفسی، عدم تقارن حفره‌ها و کجی سپتوم بینی، ایجاد گردند. در این صورت، معمولا انجام جراحی اصلاحی بینی، لازم است که چالش‌هایی به مراتب بیشتر از رینوپلاستی اولیه دارد! در ادامه این مطلب، توضیحات بیشتری درباره عوارض موقت و دائمی رینوپلاستی باز و نحوه مقابله با آن‌ها ارائه خواهیم داد.

عوارض بعد از عمل بینی باز

تغییر در بافت‌های داخلی بینی، زمینه را برای بروز عوارض ناشی از عمل بینی باز فراهم می‌آورد. شکستگی استخوان حین رینوپلاستی و برداشت غضروف، می‌توانند باعث بروز عوارض عمل بینی باز شوند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

• کبودی بینی و دور چشم
  • عدم تقارن بینی
  • کجی سپتوم
  • مشکلات تنفسی
  • احتقان بینی برای طولانی مدت
  • تاخیر در بهبودی عوارض
  • اسکار ناشی از جراحی

ناگفته نماند این گونه عوارض، حتی در عمل بینی بسته نیز محتمل هستند؛ اما با توجه به اینکه در عمل بینی بسته، برش‌ها به صورت داخلی ایجاد می‌گردند، تخریب بافتی کمتر بوده و شدت عوارض کاهش پیدا می‌کند!

عوارض موقت عمل بینی باز

برخی از عوارض عمل بینی باز، تا چند روز یا نهایتا چند هفته بعد از جراحی باقی مانده، و در نهایت برطرف می‌شوند. در ادامه، لیست عوارض بعد از عمل بینی باز را معرفی می‌کنیم.Rhinoplasty: risks, complications & revision surgery | Top Doctors

کبودی چشم‌ها و بینی

جراحی بینی، چه از نوع رینوپلاستی باشد و چه از نوع سپتورینوپلاستی، در هر صورت کبودی بینی را به همراه دارد؛ مخصوصا در عمل بینی فانتزی و نیمه فانتزی، معمولا پزشک ناچار به شکستن استخوان بینی و تغییر شکل آن خواهد بود، تا بتواند به پل بینی قوس دهد. این گونه شکستگی‌ها و دستکاری‌ها، کبودی زیادی را در اطراف چشم‌ها و گونه‌ها ایجاد می‌کنند. معمولا پزشک جراح، برای رفع این نوع کبودی‌ها، استفاده از کمپرس سرد را به بیمار توصیه می‌کند.

ورم بینی

بخش مهمی از تغییرات بینی در عمل رینوپلاستی، به نوک آن مربوط است؛ زیرا زاویه بین نوک بینی و لب بالا باید اصلاح شده، و در صورت نیاز اندازه نوک کوچک‌تر شود! به همین دلیل، ورم نوک بینی یکی از مهم‌ترین و رایج‌ترین عوارض عمل بینی باز به حساب می‌آید.

تورم نوک بینی را عمدتا تحت عنوان اِدِم، یا مایع بافتی در پوست و بافت‌های زیر جلدی بینی در نظر می‌گیرند. هر چه پوست بینی ضخیم‌تر باشد، شدت ورم نوک بینی شدیدتر است؛ به همین دلیل نیز ورم ناشی از جراحی در عمل بینی گوشتی، بیشتر از بینی استخوانی خواهد بود.

خونریزی بینی

با اینکه بعد از عمل بینی، خونریزی از دماغ غیر طبیعی است، اما وجود ترشحات بعد از جراحی، کاملا طبیعی خواهد بود. در حالت کلی، تا چند روز بعد از برداشتن گچ یا اسپلینت بینی، احتمال تراوش از بینی وجود دارد؛ اما شما باید از دستکاری و ضربه زدن به بینی یا دمیدن بیش از حد اجتناب کنید. در غیر این صورت، احتمال خونریزی شدیدتر وجود دارد، که برای رفع آن باید حتما به پزشک مراجعه کنید!

برای کاهش عوارض بعد از عمل بینی باز، لازم است در صورت ابتلا به بیماری‌های خونی مانند هموفیلی، حتما مساله را با پزشک جراح در میان بگذارید.

از دست دادن حس بویایی

در حین جراحی رینوپلاستی، تمامی بافت‌های داخل بینی دستکاری می‌شوند؛ بنابراین امکان اختلال در حس بویایی افراد وجود دارد. از طرفی، باعث می‌شود تا مزه غذاها و خوراکی‌ها را نیز سخت‌تر تشخیص دهند. این نوع اختلالات بویایی و چشایی، با کاهش ورم بینی و بهبود مخاط داخل آن، به تدریج برطرف می‌شوند.

احساس درد

بعد از جراحی، احساس درد در ناحیه بینی کاملا طبیعی است؛ به همین دلیل، پزشک جراح انواع داروهای ضد درد مناسب را برای زیباجو تجویز می‌کند، تا با مصرف آن‌ها، احساس بهتری داشته باشد.

مهم‌ترین عوارض عمل بینی باز

ایجاد عفونت

در موارد بسیار نادر، ممکن است ترشحات چرک مانندی از بینی خارج شوند. عفونت بینی بعد از رینوپلاستی، با تشدید تورم و قرمزی بینی همراه است. هر نوع عفونتی، باید در اسرع وقت درمان گردد؛ چون ممکن است باعث تاثیر بر سینوس‌ها شده و عفونت پیوندهای انجام شده در حین جراحی را در پی داشته باشد!

برای درمان عفونت ناشی از عوارض بعد از عمل بینی باز، باید آنتی بیوتیک‌های داخل وریدی را که پزشک جراح برای شما تجویز می‌کند، مصرف کرده و داروهای آنتی بیوتیک خوراکی را تا پایان دوره ادامه دهید.

عوارض پایدار عمل بینی باز

غیر از عوارض عمل بینی باز، که به صورت موقت بروز کرده و پس از مدتی برطرف می‌شوند، جراحی رینوپلاستی باز می‌تواند عوارض دائمی نیز داشته باشد. در ادامه، مهم‌ترین عوارض پایدار عمل بینی باز را معرفی می‌کنیم.Complications in Rhinoplasty – Rhinoplasty Archive

مشکلات مجاری تنفسی

در هفته‌های ابتدایی بعد از رینوپلاستی، به دلیل وجود ورم در مسیرهای هوایی، تنفس برای فرد دشوارتر است. در حالت عادی، چند هفته بعد از عمل بینی باز، مشکلات تنفسی زیباجو برطرف شده و با گذشت زمان بهتر می‌شود. اما در صورتی که انسداد راه‌های هوایی همچنان ادامه داشته باشد، بینی فرد باید از نظر مشکلات زیر تحت بررسی قرار گیرد:

• بزرگ شدن بی‌دلیل شاخک‌ها داخل بینی
  • درمان نشدن انحراف سپتوم حین جراحی
  • فروپاشی دریچه‌های داخلی بینی
  • باریک شدن بیش از حد پل بینی

بی‌نظمی‌های جزئی بینی

با توجه به اینکه پزشک، برای شکل دادن به بینی، باید بخش زیادی از غضروف و استخوان آن را تغییر دهد، بنابراین احتمال وجود برخی بی‌نظمی‌ها و ناهنجاری‌های کوچک در بینی وجود دارد. این مساله، در عمل بینی استخوانی با پوست نازک‌تر بیشتر به چشم می‌آید؛ به طوری که تشخیص برجستگی‌ها یا توده‌های روی بینی استخوانی، راحت‌تر است!

برای رفع این نوع عوارض عمل بینی باز باید کمی صبر کنید؛ معمولا با گذشت زمان، این گونه بی‌نظمی‌ها برطرف می‌شوند یا چنان خفیف هستند، که چندان به چشم نمی‌آیند. اما اگر به صورت دائمی باقی بمانند، جراح می‌تواند با استفاده از تکنیک‌های غیر جراحی مانند تزریق فیلر به بینی، آن‌ها را اصلاح نماید.

کج بودن بینی

در حین رینوپلاستی، پزشک جراح باید کجی سپتوم را برطرف کرده و انحراف بینی را درمان کند! اما گاهی حافظه بافتی باعث می‌شود تا سپتوم، به طور کامل صاف نشده و این نتیجه تا پایان باقی بماند!

در انحراف‌های شدید بینی، ممکن است نتوان به صافی کامل رسید؛ اما جراح باید تا حد امکان انحراف بینی را برطرف نماید، تا از بروز مشکلات تنفسی بعد از جراحی پیشگیری شود.

سوراخ شدن سپتوم

سوراخ شدن سپتوم، یکی از نادرترین عوارض بعد از عمل بینی باز محسوب می‌شود. این عارضه، معمولا به صورت خشک شدن داخل بینی و یا سوت زدن آن بروز می‌کند. اگر شخص در هنگام تنفس مشکلی نداشته باشد، و یا دچار خونریزی از پوشش داخلی بینی نشود، نیازی به درمان ندارد؛ اما چنانچه سوراخ شدن سپتوم، باعث خروپف در شب و یا سوت زدن بینی شود، لازم است طی جراحی ترمیمی بینی برطرف گردد!

عدم تقارن سوراخ‌های بینی

جراحی رینوپلاستی و سپتورینوپلاستی، برای اصلاح نقض‌های ظاهری و عملکردی بینی انجام می‌گیرند؛ اما نمی‌توانند یک بینی کامل به شما بدهند؛ یعنی وجود کمی عدم تقارن در حفره‌ها و یا کل بینی طبیعی است. اما اگر بینی شما عدم تقارن شدید داشته باشد، باید با جراحی مجدد اصلاح گردد.

عوارض دائمی بعد از عمل بینی باز

اسکار یا جای زخم

در عمل بینی باز، برش‌هایی در سرتاسر خط زیر بینی زده می‌شوند، تا پزشک جراح دسترسی کامل به نواحی داخلی بینی داشته باشد. پس از اتمام جراحی، جراح باید با بخیه‌های ظریف، پوست بینی را در محل خود متصل کند. اگر بخیه زدن به خوبی انجام نگیرد، امکان ایجاد اسکار شدید وجود دارد. اسکارهای داخل بینی، می‌توانند مشکلات عملکردی برای فرد در پی داشته باشند!

توصیه‌های کاهش عوارض عمل بینی باز

مراقبت‌هایی که می‌توانند عوارض عمل بینی باز را کاهش دهند، معمولا از قبل از جراحی آغاز می‌شوند. برخی از این مراقبت‌ها عبارتند از:

• عدم کشیدن سیگار و مصرف الکل، از چند هفته قبل از جراحی تا چند هفته پس از آن
  • پرهیز از مصرف داروهای ضد انعقاد خون؛ مانند آسپرین و ایبوپروفن، از چند روز قبل از جراحی
  • هیدراته نگه داشتن بدن قبل و بعد از عمل
  • خوردن مواد غذایی سالم؛ شامل سبزیجات و میوه‌های ضد التهاب
  • تمیز نگه داشتن پوست صورت از چند روز قبل از عمل
  • عدم استفاده از لوازم آرایشی و کرم پودر تا چند هفته بعد از جراحی

مهم‌ترین اقدام برای کاهش عوارض عمل بینی باز، انتخاب بهترین جراح زیبایی بینی است. عوارض بعد از عمل بینی باز مانند تورم و کبودی اجتناب ناپذیر هستند؛ اما مشکلات تنفسی یا از دست دادن حس بویایی، عوارضی هستند که به تبحر جراح ربط دارند. اغلب زیباجویانی که به کلینیک جراحی بینی تهران مراجعه کرده‌اند، توانسته‌اند بدون عوارض جدی، به نتیجه دلخواه خود دست یابند. شما نیز جهت رزرو نوبت، می‌توانید از اطلاعات تماس موجود در سایت استفاده نمایید.