عمل بینی گوشتی طبیعی چگونه انجام می شود؟

عمل بینی گوشتی طبیعی چگونه انجام می شود؟

عمل بینی گوشتی طبیعی یکی از مهمترین جراحی‌های زیبایی بینی است که باعث می‌شود بینی شکل طبیعی و نرمال پیدا کند. افرادی که دارای بینی گوشتی هستند به دلیل حجم و پهنای بینی برای انجام این جراحی اقدام می‌کنند، همچنین یکی از اهداف انجام رینوپلاستی طبیعی بینی گوشتی، ترمیم و رفع افتادگی نوک بینی است که به دلیل غضروف‌های ضعیف بینی گوشتی بسیار مشاهده می‌شود. عمل بینی فانتزی یا عروسکی، نیمه فانتزی یا طبیعی گزینه‌های پیش روی افرادی است که قصد انجام جراحی بینی گوشتی دارند.

با این وجود بهتر است افرادی که به دنبال جراحی بینی گوشتی هستند نوع و فرم طبیعی یا نیمه فانتزی را انتخاب کنند. زیرا در عمل فانتزی یا عروسکی تغییرات زیادی روی ساختار غضروفی و استخوانی بینی انجام  می‌شود که باعث می‌شود همپوشانی پوست بعد از جراحی با چالش‌هایی مواجه باشد و از طرفی دوره نقاهت و بهبودی نیز طولانی‌تر شود. پیوندهای غضروفی متعدد برای رسیدن به فرم عروسکی و ایجاد قوس لازم از دیگر چالش‌های انتخاب این مدل برای بینی گوشتی است.

به طور معمول افرادی که دارای بینی گوشتی هستند چهره درشتی نیز دارند. انجام عمل بینی فانتزی باعث می‌شود تا ناهماهنگی یا عدم تناسب بین بینی با چهره و سایر اجزای صورت ایجاد شود، به همین دلیل ما به افرادی که به دنبال جراحی بینی گوشتی هستند عمل طبیعی یا نیمه فانتزی را توصیه می‌کنیم. شما از طریق مشاوره آنلاین سایت کلینیک جراحی بینی تهران می‌توانید ضمن ارتباط با پزشکان شناخته شده و مجرب این مرکز مانند دکتر حسینی و دکتر یزدانی در مورد انتظارات و چگونگی تغییرات بینی گوشتی خود مشاوره و راهنمایی‌های کامل و دقیقی را کسب کنید.

اگر به دنبال عمل جراحی بینی طبیعی گوشتی هستید و می‌خواهید انتظارات زیبایی خود را به بهترین شکل تحقق بخشید مقاله زیر با این هدف برای شما نگارش شده است. پس ادامه مطالب زیر را با دقت بخوانید تا بیشتر بیاموزید.

ویژگیهای بینی گوشتی چیست؟ 

اگر هنوز به درستی نمی‌توانید تشخیص دهید که بینی شما گوشتی است یا استخوانی بهتر است در مورد ویژگی‌های بینی خود قبل از اقدام برای رینوپلاستی بیشتر بدانید. در زیر مهم‌ترین ویژگی‌های بینی گوشتی پرداخته شده است:

نوک بینی گوشتی دارای غضروف‌های زیاد و ضعیفی است که توسط یک لایه پوستی ضخیم پوشانده شده است. همین باعث می‌شود تا نوک بینی گرد (مطالعه بیشتر درباره عمل بینی طبیعی نوک گرد) و یا پیازی شکل نشان داده شود. نوک بینی پهن یا خیلی بزرگ باعث ناهماهنگی بینی با سایر اجزای صورت می‌شود بنابراین یکی از اهداف مهم عمل بینی طبیعی گوشتی رفع افتادگی و اصلاح نوک بینی است.

افرادی که دارای بینی گوشتی هستند پوست ضخیم روی بینی خود خواهند داشت و این به دلیل غدد چربی متعدد زیر پوست است. همچنین پوست این افراد مستعد آکنه و جوش می‌باشد و منافذ باز روی پوست مشهود است.

پهنای بینی گوشی نسبت به بینی استخوانی بیشتر است به همین دلیل حجم آن بزرگتر نشان داده و چاق‌تر به نظر میرسد.

بینی گوشتی ساختار اسکلتی و غضروفی ضعیف‌تری نسبت به بینی استخوانی دارد.

عدم تقارن سوراخ‌های بینی یکی دیگر از ویژگی‌های بینی گوشتی است که  اصلاح و ترمیم آن هدف اصلی رینوپلاستی است، البته در جراحی بینی استخوانی ایجاد تقارن و هماهنگی سوراخ‌های بینی نیز بسیار مدنظر قرار می‌گیرد.

ویژگیهای بینی گوشتی چیست؟ 

عمل بینی طبیعی گوشتی چیست؟ 

برای انجام عمل بینی طبیعی استخوان‌ها، غضروف‌ها و بافت نرم داخل بینی تغییر می‌کنند تا بینی به شکل استاندارد و متقارنی تغییر پیدا کند. برای رسیدن به ساختار طبیعی در بینی گوشتی تغییرات به شکل زیر اعمال می‌شوند:

استخوان‌های بینی

بینی دارای یک جفت استخوان کوچک است که پل بینی را تشکیل می‌دهند. استخوان‌های بینی مسئول شکل‌دهی و ایجاد برجستگی لازم روی بینی هستند. در بینی گوشتی استخوان‌ها به اندازه بینی استخوانی استحکام لازم را ندارند گاهی برای فرم دهی به این بخش از بینی لازم است پیوند استخوانی یا حتی غضروفی انجام شود.

غضروف‌ها

غضروف‌های بینی در واقع ساختارهای انعطاف پذیری در داخل بینی هستند که به باز نگه داشتن سوراخ‌های بینی کمک کرده و از ساختار بینی حمایت می‌کنند. همانطور که گفته شد بینی گوشتی دارای غضروف‌های ضعیف و متعددی است که باعث افتادگی نوک بینی می‌شوند. با انجام عمل بینی طبیعی گوشتی می‌توان زاویه نوک بینی را تغییر داد، پهنای نوک بینی را اصلاح کرد و حجم آن را کمتر نمود و یا تغییر شکل داد.

تیغه بینی

دیواره‌ای که حفره‌های چپ و راست بینی را از هم جدا می‌کند تیغه بینی نام دارد که از ساختار استخوانی و غضروفی تشکیل شده است. با انجام جراحی بینی گوشتی می‌توان تیغه را به شکلی اصولی و متناسب تغییر داد.

پوست بینی

پوست بینی گوشتی ضخیم است. این باعث می‌شود تا بعد از جراحی بینی گوشتی به راحتی نتوان پوست بینی را روی ساختار تازه جراحی شده قرارداد. در صورت عدم مهارت پزشک ممکن است فرایند انجام این عمل با زخم و اسکارهایی همراه شود.

عمل جراحی بینی طبیعی گوشتی چگونه انجام میشود؟

برای انجام عمل بینی طبیعی گوشتی باید تغییرات بر روی ساختارهای مختلف بینی مانند تيغه بینی، نوک بینی، سوراخ‌های بینی و پوست انجام شود برای این منظور از دو تکنیک اصلی زیر بنا به وسعت جراحی استفاده می‌شود:

عمل بینی گوشتی طبیعی به روش بسته

جراحی بینی به روش بسته با ایجاد چند برش جزئی در داخل حفره‌های بینی انجام می‌شود. بعد از ایجاد برش‌ها پوست بینی بالا برده می‌شود تا پزشک بتواند تا حدودی به ساختارهای بینی دسترسی داشته باشد و تغییرات جزئی در نوک بینی و تیغه بینی انجام شود. این جراحی بسیار کم تهاجمی بوده و نمی‌توان از طریق آن تغییرات گسترده‌ای در ساختار اسکلتی و غضروفی بینی ایجاد نمود. پس از جراحی برش‌ها بخیه زده می‌شوند.

از آنجا که برش‌ها در داخل بینی انجام می‌شوند جای هیچ گونه زخم یا اسکاری بعد از عمل مشاهده نخواهد شد. این جراحی حدود ۲۰ دقیقه تا یک ساعت به طول می‌انجامد و بیمار کبودی و خونریزی کمتری نسبت به سایر روش‌های جراحی بینی خواهد داشت.

عمل بینی طبیعی گوشتی به روش باز

جراحی بینی به روش باز برای افرادی در نظر گرفته می‌شود که می‌خواهند تغییرات بسیار گسترده در ساختار بینی خود ایجاد کنند. در بینی‌های گوشتی به دلیل غضروف‌های ضعیف بینی پزشک مجبور است برای حمایت از غضروف‌های نوک بینی و یا اصلاح تیغه بینی پیوند غضروفی انجام دهد این کار از طریق جراحی بینی به روش باز بهتر انجام خواهد شد، زیرا پزشک میدان دید گسترده‌تری به ساختارهای بینی دارد و راحت‌تر می‌تواند تغییرات مورد نظر را اجرایی سازد.

گاهی لازم است استخوان بینی شکسته شده و پیوند استخوانی انجام شود یا ممکن است برای فرم دهی بهتر نوک بینی و ایجاد تقارن در سوراخ‌های بینی  پیوند غضروفی انجام شود. برای انجام پیوند غضروفی لازم است برخی غضروف‌ها برش داده شده یا حذف شوند و به جای آن غضروف‌های مصنوعی یا طبیعی پیوند زده شوند تا حمایت و پشتیبانی لازم را ایجاد کنند. همه این‌ها تغییرات گسترده‌ای هستند که تنها از طریق جراحی باز امکان‌پذیر می‌باشند.  

عمل بینی طبیعی گوشتی به روش باز

آیا من کاندیدای خوبی برای انجام عمل بینی طبیعی گوشتی هستم؟ 

افرادی می‌توانند برای انجام عمل بینی طبیعی گوشتی یا عمل بینی نیمه فانتزی یا فانتزی اقدام کنند که شرایط زیر را داشته باشند:

افرادی که از سلامت کافی برخوردار بوده و مشکلات و بیماری‌های خاصی مانند بیماری انعقاد خون نداشته باشند.

یکی دیگر از مهمترین فاکتورها برای اینکه شما کاندیدای خوبی برای رینوپلاستی باشید؛ انجام این جراحی در سن مناسب عمل بینی است. برای اینکه نتایج عالی از جراحی داشته باشید بهتر است تا پایان سن بلوغ صبر کنید تا رشد بینی متوقف شده و نتایج بعد عمل تحت تاثیر قرار نگیرند. همچنین انجام این عمل در سنین بالای ۶۰ سال توصیه نمی‌شود، زیرا به دلیل کاهش خاصیت ارتجاعی پوست احتمال افتادگی نوک بینی بعد عمل وجود خواهد داشت.

همچنین این جراحی به افرادی پیشنهاد می‌شود که انتظارات واقع بینانه از نتایج عمل بینی مردانه یا زنانه دارند این نکته بسیار مهمی است که باید در نظر گرفته شود. کسانی که به تقلید از دیگران می خواهند بینی خود را کوچک کنند. بعد از جراحی به دلیل عدم تناسب بینی با اجزای صورت ممکن است دچار ناامیدی شده و اعتماد به نفس خود را از دست بدهند.

این می‌تواند نتایج منفی بر سلامت روح و جسم آنها داشته باشد، بنابراین به پزشک خود اعتماد کنید و توصیه‌های او را در مورد نوع تغییرات جدی بگیرید. پزشکان مجربی همچون دکتر حسینی و دکتر یزدانی با ارزیابی کامل آناتومی بینی بهترین مدل و فرم بینی را به شما پیشنهاد خواهند داد.

افرادی که آمادگی پذیرش تغییرات را از نظر روحی و روانی دارند.

آیا من کاندیدای خوبی برای انجام عمل بینی طبیعی گوشتی هستم؟ 

مراقبت‌های اصولی بعد از انجام عمل جراحی بینی گوشتی طبیعی

اگر می‌خواهید همچنان در طولانی مدت از نتایج عمل خود رضایت داشته باشید و از زیبایی بینی خود لذت ببرید باید مراقبت‌های اصولی بعد عمل را به دقت و مو به مو انجام دهید. رعایت نکات مراقبتی همچنین شما را از جراحی بینی ترمیمی بی‌نیاز خواهد نمود. در زیر به برخی از مهم‌ترین نکات مراقبتی بعد از عمل بینی طبیعی گوشتی اشاره شده است:

  • در طی دوران نقاهت و بهبودی عمل بینی رژیم غذایی سالم داشته باشید و از مصرف غذاهای شور، چرب و تند بپرهیزید زیرا مصرف این غذاها می‌تواند باعث التهاب و احتساب مایعات بدن شده و روند کاهش ورم بینی را به تاخیر بیندازد.
  • از قرار گرفتن در محیط‌های پر استرس و آسیب زا دوری کنید. هرگونه صدمه به بینی تازه جراحی شده می‌تواند باعث جابجایی غضروف‌ها شده و نتایج عمل را معکوس کند. در موارد حاد ممکن است شما نیاز به جراحی اصلاحی پیدا کنید.
  • در 48 ساعت اولیه از کمپرس سرد یا یخ استفاده کنید. برای این منظور شما می‌توانید مقداری یخ را درون یک حوله قرار داده و اطراف بینی و چشم‌ها بمالید تا کبودی و تورم این نواحی کاهش پیدا کند. بعد از آن می‌توانید از کمپرس گرم استفاده کنید.
  • مطابق دستورالعمل پزشک از اسپری بینی نمکی استفاده کنید تا خون خشک شده از داخل بینی پاک شود.
  • از مصرف داروهای ضد انعقاد خون قبل از عمل و بعد از آن پرهیز کنید زیرا این می‌تواند احتمال خونریزی بعد رینوپلاستی را افزایش دهد.
  • در صورت سرماخوردگی یا احساس احتقان نیز آنتی هیستامین جهت کاهش زهکشی بینی استفاده نمایید. با این وجود گرفتگی ناشی از تورم ممکن است ۷ تا ۱۰ روز به طول بیانجامد.
  • هنگام خواب سر خود را بالاتر از بدن نگه دارید. برای این منظور می‌توانید از دو یا چند بالش استفاده کنید.
  • از باد کردن بینی، عطسه و سرفه خودداری کنید.
  • از انجام فعالیت‌های سنگین بپرهیزید. وزنه برداری، خم شدن، انجام اسکی یا تمرینات غواصی برای افرادی که جراحی بینی انجام داده‌اند به شدت منع شده است. زمانی که پزشک اجازه نداده شما مجاز به انجام این تمرینات نیستید.
  • در ۴۸ ساعت اولیه بعد از جراحی شما مجاز به استفاده از دوش آب گرم نخواهید بود.
  • از قرار گرفتن در معرض نور خورشید دوری کنید. هنگام بیرون رفتن از منزل ضد آفتاب قوی روی پوست خود بمالید. نور خورشید می‌تواند باعث ایجاد لکه و تیرگی پوست بینی بعد از جراحی شده و تاثیر منفی روی نتیجه عمل داشته باشد.

کلام پایانی دکتر حسینی و دکتر یزدانی

عمل بینی گوشتی طبیعی یکی از انواع جراحی‌های زیبایی بینی است که باعث می‌شود تا فرم بینی به شکلی زیبا، متعادل و متناسب با چهره شما تغییر پیدا کند. غضروف‌های ریز، ضعیف و متعدد، پوست بینی چرب و ضخیم و ساختار اسکلتی ضعیف از مهمترین ویژگی‌های بینی گوشتی است که باعث می‌شوند بینی حجیم و درشت به نظر برسد و نوک بینی دچار افتادگی شود. برای این منظور پزشکان با استفاده از تکنیک باز یا بسته تلاش می‌کنند، تغییرات لازم را روی ساختار اسکلتی و غضروفی بینی ایجاد کنند به گونه‌ای که بینی فرم متعادلی پیدا کند.

برش و پیوند استخوان‌ها و غضروف‌ها از مهمترین اقداماتی است که جهت حمایت از ساختارهای مختلف بینی انجام می‌شود. از این طریق می‌توان افتادگی نوک بینی را به بهترین شکل ترمیم نمود و تقارن لازم را روی سوراخ‌های بینی ایجاد کرد. رعایت مراقبت‌های اصولی بعد عمل بسیار مانند پیروی از رژیم غذایی سالم، استفاده از کمپرس سرد، بالا نگه داشتن سر و… مهم هستند و باعث می‌شوند تا نتایج جراحی با موفقیت بیشتری همراه باشند.

البته انتخاب جراحان مجرب و حاذق همچون دکتر حسینی و دکتر یزدانی باعث خواهد شد تا شما یک عمل عالی و بی‌نقص را تجربه کنید. مشاوره آنلاین سایت کلینیک جراحی بینی تهران پل ارتباطی شما با این پزشکان متعهد و متخصص است.

منابع

https://www.drstephenkleid.com.au/blogs/reduce-a-bulbous-nose-tip/

https://www.umc.edu/Healthcare/ENT/Patient-Handouts/Adult/PSCSC/Rhinoplasty.html

عکس دکتر یزدانی جراح بینی

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و استاد بیمارستان فوق تخصصی گوش حلق و بینی کشور

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات آموزشی
عمل هایپر نچرال بینی
دانشنامه رینوپلاستی طبیعی

عمل هایپر نچرال بینی چیست؟       

آیا حتماً برای انجام جراحی هایپر نچرال بینی لازم است، که بینی کوچک شود؟ آیا بدون تغییر اندازه و سایز بینی، می‌توان جراحی را انجام

عمل بینی طبیعی نوک گرد
دانشنامه رینوپلاستی طبیعی

عمل بینی طبیعی نوک گرد چطور انجام می شود؟

تکنیک‌های مختلفی در رینوپلاستی وجود دارد، که افراد بنا بر وضعیت جسمی یا سلیقه و علاقه‌مندی خود، آنها را انتخاب می‌کنند. یکی از این تکنیک

عمل بینی طبیعی مردانه
دانشنامه رینوپلاستی طبیعی

عمل بینی طبیعی مردانه چگونه است؟

یکی از محبوب‌ترین روش‌های جراحی پلاستیک میان آقایان، عمل بینی طبیعی مردانه است، که سالانه تعداد زیادی از آقایان نسبت به انجام آن اقدام می‌کنند؛