پیج اینستاگرام سامانه نوبت دهی پزشکان زیبایی
لوگو کلینیک سامانه نوبت دهی پزشکان زیبایی
دسته جراحی‌ها

مهمترین نکات چسب زدن به بینی

آخرین بروزرسانی: 28 تیر 1403
مهمترین نکات چسب زدن به بینی | آموزش استفاده از چسب بینی
فهرست عناوین

اگر جراحی زیبایی بینی را انجام داده‌اید، به شما تبریک می‌گوییم؛ توانسته‌اید یک گام بزرگ در مسیر زیبایی چهره خود بردارید. حالا که عمل زیبایی بینی شما انجام شده، شاید برای تکمیل مراقبت‌های بعد از عمل بینی، پزشک از شما بخواهد که از چسب بینی استفاده نمایید؛ اما چسب زدن بینی بعد از عمل، چه ضرورتی دارد؟ چه مدت باید چسب روی بینی باقی بماند؟ استفاده از چسب بینی چگونه است؟ در اینجا ما ضمن پاسخگویی به این سوالات شما، در مورد نکات چسب زدن به بینی نیز مطالب مفیدی را آورده‌ایم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

یکی از نکات بعد از عمل بینی که باید با دقت رعایت شود، چسب زدن به بینی است. این روش به کاهش تورم و کمک به شکل‌دهی مناسب بینی پس از جراحی کمک می‌کند. چسب زدن به بینی به عنوان یک اقدام حمایتی، تورم را کاهش داده و به پوست کمک می‌کند تا به ساختار جدید بینی بچسبد. علاوه بر چسب زدن به بینی، استفاده از اسپلینت بینی نیز بخشی از فرآیند مراقبتی بعد از جراحی است. اسپلینت به عنوان یک حمایت‌کننده خارجی، به حفظ شکل جدید بینی و جلوگیری از آسیب‌های احتمالی کمک می‌کند. این ابزار تا زمانی که بینی به اندازه کافی قوی شود، به طور موقت روی بینی قرار می‌گیرد.

آیا چسب زدن به بینی بعد از جراحی ضروری است؟

نقاهت عمل بینی، دوره‌ای است که در آن نیاز به مراقبت‌های خاص برای رفع مشکلات و ایجاد بهبودی وجود دارد. یکی از مراقبتهای دوران نقاهت عمل بینی، چسب زدن به بینی است. استفاده از چسب در وسط بینی برای افرادی که نمی‌خواهند کسی در مورد جراحی آنها چیزی بداند؛ ممکن است کمی آزاردهنده باشد؛ اما بسیاری از پزشکان معتقدند که زدن چسب بینی به عنوان بخشی از روند بهبودی بعد جراحی، ضروریست. این باعث می‌شود تا ضمن کاهش التهاب و تورم، بینی فرم خود را بر اساس نتایج مورد انتظار، بهتر حفظ کند و از طرفی باعث کاهش احتمال زخم و جای اسکار بعد از جراحی خواهد شد.https://www.uventallergy.com/storage/app/media/uventa-post-op-nasal-sinus-surgery-instructions.pdf

شاید نکته دیگری که کمتر در مورد چسب زدن بینی بعد از عمل به آن توجه می‌شود؛ این است که شما از این طریق می‌توانید؛ خود را در برابر آسیب‌ها و ضربات ناگهانی و ناخواسته، بهتر محافظت نمایید؛ زیرا این یک هشدار برای افرادی است، که با شما روبرو می‌شوند و باعث خواهد شد، تا آنها هنگام تماس با شما با احتیاط بیشتری برخورد نمایند.

جراحی بینی

چسب زدن بینی؛ از کی؟

برخی از پزشکان بعد از جراحی بینی از آتل یا اسپلینت بینی استفاده می‌کنند، تا زمانی که آتل از روی بینی برداشته نشده و بخیه‌های عمل بینی، کشیده نشده‌ شما نمی‌توانید، از چسب بینی استفاده کنید. پس از آن بینی ممکن است کمی متورم باشد. استفاده از نوار چسب به مدت دو هفته، پس از جراحی می‌تواند به کاهش این تورم‌ها کمک کند.

زدن چسب به بینی؛ تا کی؟ 

ممکن است در هفته‌های سوم و چهارم، پزشک از شما بخواهد که فقط قبل از خواب، از چسب بینی استفاده نمایید. مدت زمان استفاده از نوار چسب، به نوع پوست بینی شما نیز بستگی دارد. افرادی که دارای بینی گوشتی با پوست ضخیم هستند؛ مدت زمان بیشتری باید از چسب بینی استفاده نمایند. ممکن است برای افراد دارای بینی گوشتی، استفاده از نوار چسب به مدت دو ماه توصیه شود.

جراحی بینی دکتر بزدانی

مهم‌ترین نکات استفاده از چسب بینی

رعایت نکات اصولی و صحیح، هنگام استفاده از چسب بینی باعث می‌شود، تا شما سریع‌تر بتوانید بر التهاب و تورم بعد از جراحی، غلبه کرده و سریع‌تر نتایج را مشاهده کنید. در زیر ما به مهم‌ترین نکات استفاده از چسب بینی، اشاره کرده‌ایم:

  • حداقل به مدت یک ماه الی یک ماه و نیم، باید چسب زدن به بینی ادامه داشته باشد تا ورم سریع‌تر فروکش کند.
  • افرادی که پوست بینی ضخیم دارند؛ باید مدت زمان بیشتری چسب را روی بینی خود قرار دهند.
  • اگر در طول روز، به هر دلیلی نمی‌خواهید از چسب بینی استفاده کنید؛ می‌توانید شب روی بینی چسب زده و صبح آن را باز کنید و مانند قبل، به فعالیت‌های معمول خود ادامه دهید.
  • افرادی که دارای بینی گوشتی با پوست ضخیم هستند؛ بهتر است مدت زمان بیشتری از چسب بینی استفاده نمایند؛ به‌خصوص اگر به دلیل ضعف غضروف‌ها، پیوند غضروفی انجام داده‌اند.
  • دو نوع چسب زدن به بینی وجود دارد؛ در نوع اول، بیمار باید یک تکه از نوار چسب را در قسمت بالایی نوک بینی قرار دهد. در روش دوم یک تکه نوار چسب، زیر تیغه ستونی بین سوراخ‌های بینی زده و به‌آرامی آن را در دو طرف «لوبول نوک بینی» ثابت می‌کند. پزشک بر اساس نوع عمل ممکن است؛ هرکدام از روش‌ها را به شما توصیه کند.
  • نکته مهم دیگر برای چسب زدن بینی، استفاده از چسب‌های استاندارد و ضد حساسیت است. چسب بینی 3m میکروپور یکی از بهترین انواع چسب بینی است، که شما می‌توانید به‌راحتی آن را از داروخانه‌ها خریداری نمایید.
  • مدت زمان چسب زدن نباید طولانی باشد. این کار می‌تواند آسیب‌های پوستی برای بینی به همراه داشته باشد؛ زیرا پوست به‌خوبی در معرض جریان هوا قرار نمی‌گیرد و نفس کشیدن پوست به‌خوبی انجام نخواهد شد.
  • برای هر ناحیه از بینی، از قسمت پل تا نوک بینی، ۸ تا ۱۲ تکه چسب در اندازه‌های دلخواه، می‌توانید استفاده کنید.
  • نکته مهم دیگری که نباید فراموش کرد، این است که چسب زدن به بینی نمی‌تواند، روی حجم و فرم بینی تاثیری داشته باشد. این یک تصور اشتباه است. چسب بینی اگر درست استفاده شود؛ تنها می‌تواند به کاهش سریع‌تر تورم کمک کند؛ بنابراین شما نمی‌توانید فرم بینی، به خصوص در قسمت نوک را با استفاده از چسب تغییر دهید.
  • چسب زدن به بینی گوشتی و استخوانی تفاوتی با هم ندارد. در واقع دستورالعمل چسب زدن به بینی استخوانی، شبیه بینی گوشتی است.
  • استفاده از آب و صابون برای شستشوی بینی و صورت، قبل از استفاده از چسب بینی، کافی نیست. شما باید با استفاده از یک پنبه آغشته به الکل، پوست روی بینی و گونه‌ها را نیز با دقت پاکسازی کنید.
  • تا زمانی که پوست مرطوب است؛ نباید از چسب بینی استفاده کرد. اجازه دهید پوست کاملاً خشک شود و سپس چسب را در ابعاد مورد نظر، بریده و روی بینی قرار دهید.
  • برای چسب زدن بینی، شما به ۶ تا ۸ قطعه چسب ۳ تا ۴ سانتی‌متری، و همچنین دو قطعه چسب ۱۰ تا ۱۲ سانتی‌متری نیاز دارید.
  • چسب های کوچک را باید به صورت عرضی از بالا به سمت پایین بچسبانید. استفاده از چسب‌های بزرگ باید به صورت طولی و به شکل حرف U انگلیسی از قسمت زیرین بینی تا بالای بینی زده شوند.
  • مراقب باشید چسب‌ها روی سوراخ‌های بینی قرار نگیرند. این کار می‌تواند در تنفس صحیح اختلال ایجاد کند.
  • به همان اندازه که چسب زدن بینی نیاز به احتیاط دارد، برداشتن چسب نیز باید با احتیاط انجام شود تا به پوست و بافت‌های زیرین بینی آسیبی وارد نشود. استفاده از دوش آب گرم یا مرطوب کردن چسب به جدا شدن بهتر آن از بینی کمک می‌کند. شما همچنین می‌توانید َ پس از مرطوب کردن چسب مقدار صابون روی آن بمالید این به جدا شدن آسان‌تر چسب بسیار کمک خواهد کرد.
  • زمان تعویض چسب بینی بر اساس نوع پوست بینی ( چرب یا خشک) متفاوت است. به طور معمول توصیه می‌شود هر سه روز یکبار چسب بینی را تعویض کنید.
  • بلافاصله بعد از تعویض چسب از چسب جدید استفاده نکنید. اجازه دهید به مدت ۲ یا ۳ ساعت پوست بینی در معرض جریان هوا قرار گرفته یا به اصطلاح پوست نفس بکشد. بعد از این مدت چسب زدن به بینی را مطابق دستورالعمل پزشک ادامه دهید.
  • استفاده از چسب نباید خودسرانه باشد، اینکه شما نیاز به چسب بینی دارید یا نه، به نظر پزشک شما بستگی دارد. پزشک بر اساس روند درمانی در این مورد تصمیم‌گیری خواهد کرد.
  • نادیده گرفتن توصیه‌های پزشک در مورد چسب زدن بینی می‌تواند روند بهبودی و درمان شما را با تاخیر مواجه کند. اگر توصیه شده که از چسب بینی بعد از عمل رینوپلاستی استفاده کنید این موضوع را باید جدی بگیرید، زیرا عدم توجه می‌تواند ورم و التهاب بعد جراحی را افزایش دهد.
  • چسباندن چسب روی بینی گوشتی باید با احتیاط بیشتری انجام شود. ابتدا باید دو طرف چسب را گرفته و فشار کمی در مرکز چسب وارد کنید تا چسب به خوبی روی بینی ثابت شود.

عمل بینی

چگونه چسب را از بینی جدا کنیم؟

هدف از زدن چسب بینی این است، که پوست بینی به غضروف و استخوان آن بچسبد؛ بنابراین موقع جدا کردن چسب بینی، باید دقت کنید که کمترین فشار و کشش را اعمال کنید. بهترین زمان برای اینکه چسب را از بینی جدا کنیم، حین دوش آب گرم است. برخورد آب گرم با چسب بینی، آن را خیس می‌کند؛ همچنین اگر از مقدار زیادی کف صابون، در نواحی اطراف بینی استفاده کنید، چسب تا حد زیادی چسبندگی خود را از دست می‌دهد، و برداشتن آن راحت‌تر می‌شود! البته نباید به ناحیه بینی و اطرف آن، فشاری وارد کنید.Nasal Splints: Find Out What They’re Used For and How to Care for Them (webmd.com)

در صورتی که بخواهید بدون خیس شدن نوار چسب، آن را از روی بینی بردارید، بهتر است از یک موچین استفاده نمایید. لازم است لبه نوار چسب را گرفته، و آن را به آرامی بلند کنید؛ تا جایی که چسب به طور کامل از بینی جدا شود. برای تمیز کردن جای چسب، از محلول آب و صابون استفاده کرده و به آرامی صورت خود را شستشو دهید.

مدت زمان تعویض چسب بینی

بعد از جراحی زیبایی بینی، باید هر 2 تا 3 روز یک بار، نوار چسب آن را تعویض کنید؛ این کار باید تا 3 هفته بعد از رینوپلاستی ادامه پیدا کند. معمولا در 3 ماه اول بعد از جراحی، برای بهبود سریع‌تر بینی و همچنین کاهش ورم آن، باید حداقل روزها از چسب بینی استفاده نمایید. البته افرادی که با چسب زدن مشکلی ندارند، بهتر است چسب را به صورت شبانه روزی استفاده کنند، تا ورم بینی آن‌ها کنترل گردد.

چسب زدن به بینی، یکی از روتین‌های مراقبتی بعد از جراحی بینی است،
که به کاهش تورم، تسریع روند بهبودی، استحکام بافت جراحی شده و پیشگیری از اسکار کمک می‌کند. از این طریق می‌توان به فرم گیری بهتر بینی نیز کمک کرد، به شرط آنکه استفاده از چسب بینی با دقت و مطابق دستور پزشک انجام شود. در میان مراقبت‌های بعد از عمل بینی، چسب زدن به بینی یکی از مهمترین مراحل است. این کار باید با دقت و طبق دستور پزشک انجام شود. استفاده از چسب به صورت منظم می‌تواند به بهبود سریع‌تر و جلوگیری از مشکلاتی مانند جابجایی غضروف یا عدم تقارن کمک کند.

علاوه بر چسب زدن بینی بعد از عمل، بعضی نکات دیگر نیز وجود دارد که ممکن است، برای بعد از عمل جراحی بینی به دانستن آنها نیاز داشته باشید؛ مطالبی از قبیل تغییر صدا بعد از جراحی بینی، تاثیر عمل بینی بر حس بویایی، تنفس بعد از عمل بینی، تاثیر عمل بینی بر چشم، خوراکی برای رفع کبودی بعد از عمل بینی، بهترین میوه بعد از عمل بینی چیست؟، کبودی چشم بعد از جراحی بینی و… که در سایت کلینیک جراحی بینی تهران درباره آنها صحبت شده است.

مقالات آموزشی مرتبط با این دسته

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *