سردرد بعد از عمل بینی : دلایل و روش های درمان سردرد بعد جراحی بینی

آخرین بروزرسانی: 20 تیر 1403
سردرد بعد از عمل بینی

سردرد بعد از عمل بینی، یکی از عوارضی است که ممکن است، افراد پس از رینوپلاستی آن را تجربه کنند. علت سردرد بعد از عمل بینی در افراد مختلف، متفاوت است. با این حال، اصلی‌ترین عوامل موثر در این موضوع را می‌توان، استرس جراحی و بیهوشی حین عمل زیبایی بینی دانست. همچنین، استفاده از کمپرس آب سرد و مصرف قرص‌های آرام‌بخش، از راههای درمان سردرد بعد از عمل بینی است.

به طور کلی، افرادی که قرار است تحت عمل بینی قرار گیرند، باید مراقبتهای قبل و بعد از عمل بینی را جدی بگیرند؛ زیرا این کار به کاهش عوارض جراحی کمک خواهد کرد؛ برای مثال، الکل و کافئین از جمله موادی هستند، که باید از چند روز (ترجیحا 7 روز یا بیشتر) قبل از عمل، مصرفشان قطع شود؛ زیرا الکل می‌تواند احتمال خونریزی، در حین جراحی و پس از آن را افزایش دهد. کافئین نیز، بر عملکرد نورون‌های مغز اثرگذار است. این‌گونه مسائل در نهایت می‌توانند، منجر به بروز سردرد بعد از عمل بینی شوند. سردرد ناشی از رینوپلاستی، علل دیگری نیز دارد که در ادامه این مقاله، به آن‌ها می‌پردازیم.

علل سردرد بعد از عمل بینی کدامند؟

عوامل زیادی می‌توانند سردرد بعد از عمل بینی را به وجود آورند. بخش زیادی از آن‌ها به سهل انگاری در مراقبت‌های قبل و بعد از عمل بینی مربوط است. با این حال، مواردی نیز وجود دارند که به مراحل جراحی و تغییرات ایجاد شده بر روی بینی بستگی دارند. در ادامه به توضیح هر یک از فاکتورهای موثر بر سردرد بعد از رینوپلاستی می‌پردازیم.

بیهوشی حین جراحی بینی

بیهوشی در جراحی بینی یکی دیگر از عوامل اثرگذار بر سردرد بعد از عمل بینی است. برای جراحی بینی لازم است فرد تحت بیهوشی عمومی قرار گیرد؛ صرف نظر از این که عمل بینی باز یا بسته باشد. معمولا تزریق مواد بیهوشی و مسکن‌هایی که در حین عمل به فرد تزریق می‌گردند، می‌توانند باعث احساس گیجی و سردرد بعد از عمل بینی شوند. تاثیر این مواد بر افراد مختلف متفاوت است. همچنین، بسته به پیچیدگی‌های جراحی ممکن است فرد مدت زمان زیادی را تحت بیهوشی عمومی به سر ببرد. در نتیجه عوارض ناشی از آن نیز بیشتر خواهد بود. به این ترتیب، بعد از عمل‌های نسبتا طولانی مدت، امکان بروز سردرد بیشتر است.

بیهوشی حین جراحی بینی علت سردرد بعد از عمل بینی

ضربه به استخوان بینی

یکی از مهم‌ترین اقدامات در حین جراحی، تراش و برش استخوان و غضروف آن است؛ برای مثال، در عمل بینی استخوانی، ممکن است لازم باشد، پزشک استخوان بینی را بشکند. این کار برای شکل‌دهی بهتر به بینی ضروری است. برای شکستن استخوان بینی و اصلاح فرم آن نیز، باید به بافت‌های استخوانی ضربه وارد شود. این ضربه‌ها می‌توانند، علت سردرد بعد از عمل بینی باشند.

استرس ناشی از جراحی

هر جراحی، صرف نظر از زیبایی یا درمانی بودن، با استرس و تنش همراه است. در واقع، چون فرد قرار است تحت بیهوشی عمومی قرار گیرد و تغییراتی بر روی بدن وی انجام گیرد؛ وجود کمی استرس طبیعی است. این استرس، چه قبل از عمل و چه بعد از عمل، می‌تواند بروز کند. یکی از علل سردرد بعد از عمل بینی، همین استرس‌های ناشی از جراحی است. هرچه شدت اضطراب جراحی، بیشتر باشد؛ طبیعتا فرد، سردرد شدیدتری را نیز تجربه خواهد کرد. بنابراین بهتر است، از قبل از جراحی، آرامش خود را حفظ کنید، تا کمتر احساس ناراحتی داشته باشید.

استرس ناشی از جراحی علت سردرد بعد از عمل بینی

کم خونی و فقر آهن

برخی از داوطلبان رینوپلاستی، مخصوصا بانوان، با مشکل کم‌خونی و فقر آهن روبرو هستند. بروز سردرد ناشی از جراحی بینی، در این گونه افراد، اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. برای پیشگیری از این موضوع، قبل از اقدام برای عمل بینی، مساله را با پزشک خود در میان بگذارید. در این صورت، پزشک می‌تواند قبل از عمل بینی، سطح هموگلوبین خون را، به حد استاندارد و ضروری برساند.

ابتلای فرد به میگرن

اگر از آن دست افرادی هستید که به میگرن دچارید، احتمال سردرد بعد از عمل بینی، برای شما وجود دارد. البته با خواب کافی، قبل و بعد از عمل بینی، می‌توانید تا حد امکان از این موضوع پیشگیری کنید.

کم خوابی‌های قبل و بعد از جراحی

در روزهای قبل از جراحی رینوپلاستی، به هر دلیلی مانند استرس، ممکن است دچار کم خوابی شوید. این کم خوابی‌ها گاهی به بعد از عمل نیز، سرایت می‌کند. عدم استراحت کافی و نداشتن خواب راحت، قبل و بعد از عمل رینوپلاستی، می‌تواند علت سردرد بعد از عمل بینی به حساب آید.

جابجایی غضروف بینی

هرچند جابجایی غضروف بینی یک اتفاق نادر بعد از جراحی بینی است؛ اما می‌تواند مشکلات زیادی برای شما ایجاد کند، که مهم ترین آن سردردهای مداوم بعد از این جراحی است. درواقع، جابجا شدن غضروف می تواند به عصب ها و رگ های خونی موجود در سینوس ها فشار وارد کند و باعث سردرد شود؛ این درد معمولا در اطراف چشم و پیشانی احساس می‌شود و می‌تواند شدید و تپنده باشد. علاوه بر این جابجایی غضروف می تواند باعث التهاب در ناحیه بینی و سینوس ها شود، که این نیز به نوبه خود موجب بروز سردرد می‌شود.

چگونه می‌توان از سردرد بعد از عمل بینی پیشگیری نمود؟

برای پیشگیری از سردرد بعد از عمل بینی، لازم است مراقبت‌های بعد از رینوپلاستی و قبل از آن را به خوبی رعایت کنید. در ادامه به برخی از این مراقبت‌ها اشاره خواهیم کرد:

• عدم استفاده از قهوه و مواد غذایی کافئین دار؛ از یک هفته (یا بیشتر) قبل از عمل بینی، مصرف کافئین ممنوع است؛ زیرا این ماده بر روی سلول‌های مغز، تاثیر منفی گذاشته و شدت سردرد بعد از رینوپلاستی را، افزایش می‌دهد.
  • عدم نوشیدن الکل؛ مصرف الکل قبل از عمل جراحی بینی نیز، باعث افزایش فشار خون می‌شود. به همین دلیل، علاوه بر بالا بردن خطر خونریزی در حین جراحی، بروز سردرد بعد از عمل بینی را محتمل می‌سازد. به طور کلی، مصرف هرگونه ماده‌ای که بتواند، فشار خون را افزایش یا کاهش دهد، چنین عوارضی را در پی خواهد داشت.
  • داشتن یک رژیم غذایی مناسب؛ استفاده از یک رژیم غذایی مناسب، قبل و بعد از عمل بینی می‌تواند، به نشاط بیشتر بعد از جراحی کمک کند. مهم‌ترین نکات تغذیه‌ای، برای بعد از رینوپلاستی را می‌توانید، در مقاله «همه بایدها و نبایدهای رژیم غذایی بعد از عمل بینی» مطالعه کنید.

داشتن یک رژیم غذایی مناسب برای درمان سردرد بعد از عمل بینی

• دوری از شرایط استرس زا؛ تا حد امکان، استرس را از خود دور کنید. البته طبیعی است که برای انجام عمل جراحی، کمی دلهره و استرس داشته باشید؛ اما اگر می‌خواهید، احتمال سردرد بعد از عمل بینی را به حداقل برسانید، نگرانی را از خود دور سازید. انجام یوگا و مدیتیشن، قبل از عمل می‌تواند، به کاهش استرس کمک نماید.
  • عدم استفاده از داروهای رقیق‌کننده خون؛ مصرف داروهای ضدانعقاد خون، مانند آسپرین و داروهای مسکّن، نظیر ژلوفن باعث رقیق شدن خون می‌شود. کلیه داروهای گیاهی، مکمّل‌ها و ویتامین‌ها نیز، می‌توانند همین تاثیر را بر بدن فرد داشته باشند. بنابراین، لازم است از دو هفته یا بیشتر قبل از عمل بینی، از مصرف این گونه داروها خودداری کنید. رعایت توصیه‌های دارویی پیش و پس از جراحی بینی، می تواند نقش موثری در حفظ سلامت شما داشته باشد.
  • خواب کافی داشته باشید؛ داشتن خواب کافی قبل و بعد از عمل، می‌تواند تاثیر بسزایی در کاهش سردرد بعد از عمل بینی داشته باشد. به همین دلیل نیز، جراحان بینی همواره تاکید دارند که بیمار، پس از عمل جراحی، به اندازه کافی استراحت کند. خواب راحت می‌تواند، به از بین رفتن آثار بیهوشی حین جراحی، مانند سرگیجه و سردرد کمک کند. البته، رعایت نکات مراقبتی برای خوابیدن بعد از عمل بینی، اهمیت دارد؛ برای مثال، لازم است بیمار به صورت نشسته بخوابد. همچنین، برای جلوگیری از خم شدن سر، فرد باید از بالش اضافی در زیر سر، استفاده کند.
  • پرهیز از ورزش و فعالیت شدید؛ ورزش بعد از عمل بینی و تحرک زیاد و فعالیت سنگین، می‌تواند فشار خون را بالا ببرد. این موضوع، باعث خونریزی و سردرد بعد از عمل بینی می‌­شود. بنابراین، لازم است تا زمان ترمیم کامل بینی و دریافت مجوز پزشک، از انجام ورزش‌های سنگین و فعالیت‌های پرتحرک، خودداری کنید.

برای درمان سردرد بعد از عمل بینی چه کنیم؟

سردرد بعد از عمل بینی، یکی از عوارض قابل درمان رینوپلاستی است. بسیاری از افراد به دلیل میگرن، کاهش یا افزایش فشار خون و یا ضربه‌های حین جراحی، دچار سردرد می‌شوند. از این رو، پزشک جراح بینی می‌تواند، با تجویز داروهای مسکّن، به درمان سردرد ناشی از جراحی کمک کند.

یکی از نکات مراقبتی مهم برای بعد از رینوپلاستی، مصرف آب به اندازه کافی است. هرچه آب بیشتری بنوشید، بدن شما هیدراته باقی می‌ماند. در نتیجه، عوارض بیهوشی زودتر از بین خواهد رفت. این مساله، به درمان سریع‌تر سردرد بعد از عمل بینی، کمک خواهد کرد. برای داشتن شادابی بیشتر، بعد از عمل بینی، بهتر است مصرف الکل و کافئین را نیز کنار بگذارید.

استفاده از کمپرس سرد (نه یخ)، باعث کاهش التهابات جراحی و رفع سردرد می‌شود. برای این کار می‌توانید، کمپرس سرد را در یک حوله بپیچانید و بر روی ناحیه جراحی قرار دهید. این کار را در هر 20 دقیقه یک بار، تکرار کنید تا اثربخشی بهتری داشته باشد. خنک نگه داشتن گونه‌ها و پیشانی نیز، می‌تواند در درمان سردرد بعد از عمل بینی، موثر باشد.

چه زمانی سردرد بعد از عمل بینی خطرناک است؟

سردرد بعد از عمل بینی در مدت زمان محدودی به پایان می‌رسد؛ اما گاهی اوقات ممکن است، این عارضه طولانی شود. به طور کلی، اگر سردرد بعد از عمل بینی، بیشتر از یک هفته طول بکشد؛ نیاز به پیگیری دارد. در برخی موارد ممکن است؛ سردرد شما ناشی از عفونت بعد از عمل بینی باشد! همانطور که می‌دانید عفونت باعث افزایش تورم و التهاب در ناحیه جراحی می‌شود. این عارضه می‌تواند باعث سردرد، گرفتی و یا بروز مشکل در، تنفس بعد از عمل بینی شوند. بنابراین در صورتی که سردرد شما با علائم دیگری مانند تب همراه شود؛ بهتر است به پزشک جراح خود مراجعه کنید.

نقش پزشک جراح در کاهش سردرد بعد از عمل بینی

یکی از مهم‌ترین نکاتی که می‌تواند، در کاهش عوارض جراحی بینی تاثیرگذار باشد، تبحر پزشک جراح بینی است. در واقع، هرچه پزشک، تجربه و مهارت بیشتری داشته باشد، میزان تخریب بافتی ناشی از رینوپلاستی کاهش می‌یابد. مهارت پزشک در کم شدن عوارض جراحیT مخصوصا سردرد بعد از عمل بینی، تاثیرگذار خواهد بود. برای آشنایی با بهترین جراحان بینی تهران، می‌توانید با کلینیک جراحی بینی تهران در تماس باشید. شماره‌های تماس کلینیک تخصصی بینی در تهران: 02128429236 و 09923500236.

آیا احساس سردرد بعد از عمل بینی طبیعی است؟

بله، علت سردرد بعد از عمل بینی، استرس، عوارض بیهوشی و ضربه به استخوان بینی حین جراحی است و این امری طبیعی است. البته این سردرد موقت بوده و باید چند روز پس از جراحی برطرف شود.

علائم عفونت بعد از عمل بینی چیست؟

سردرد، تب، سرگیجه، قرمزی، التهاب محل جراحی و حالت تهوع، از نشانه‌های عفونت بعد از عمل بینی است. در صورت مشاهده این علائم، باید حتما موضوع را به پزشک خود گزارش دهید.

درمان سردرد بعد از عمل بینی چیست و بهبودی آن چقدر طول می‌کشد؟

با از بین رفتن اثرات بیهوشی و مسکن‌ها، سردرد ناشی از جراحی بینی از بین خواهد رفت. معمولا در 24 تا 48 ساعت پس از عمل رینوپلاستی، وضعیت بهتری خواهید داشت. مگر آنکه علت سردرد، عامل دیگری مانند عفونت باشد. استفاده از قرص‌های آرام‌بخش و کمپرس آب سرد، می‌تواند در این زمینه کمک‌کننده باشد.

اینستاگرام کلینیک جراحی بینی تهران: tehran.surgery.clinic